Elektronické knihy
zoznam elektronických kníh (na LISTOVANIE aj na stiahnutie)
absolventi 2021/20 – ročenka
aférky s čechovom – výstava
akademické kompetentnosti – katarína mišíková
cesta k otvorenej vede – Johann Berti, Marin Dacos, Gabriel Gallezot, Madeleine Géroudet a kol.
čas činohry našich čias – zuzana bakošová-hlavenková
dramatik anton pavlovič čechov – nadežda lindovská
Dráma v priestore a čase – Božena Čahojová-Bernátová
Discussion about movie – Marek Leščák, Martin Šulík
gramatika filmového jazykA: výklad základných pojmov – štefan švec
herecká generácia 70. a 80. rokov 20. storočia – stanislava matejovičová
infraštruktúra otvoreného prístupu – Ina smith
Introduction to Film Art – Jana Keeble
Jánošík, príbeh strateného filmu – konferencia o hľadaní ciest k digitalizácii filmov
Jánošík, the Story of Lost film – konferencia o hľadaní ciest k digitalizácii filmov
kapitoly z dejín svetového filmu – katarína mišíková, eva filová, monika mikušová
komparácie edukácie európskych bábkarskych skôl, tvorivé metódy… – zborník
maturitná marška – zdenka pašuthová, dávid šimon, pavopl viecha
metódy a možnosti analýzy filmového obrazu – martin ciel
Mosty (na východ) – Zdenka Pašuthová a kol.
nový slovenský film produkčné, estetické, distribučné… – katarína mišíková, mária ferenčuhová
o hudbe chcem vedieť viac! – zost. paeddr. mgr.art. bc. silvia adamová, phd. et phd.
Prednášky o filme – Dagmar Ditrichová, Zuzana Mojžišová
premeny vizuálnych efektov 2019 – ľudovít labík
premeny vizuálnych efektov II – ľudovít labík
premeny vizuálnych efektov III – ľudovít labík
Premeny vizuálnych efektov 2023 – ľudovít labík
Ročenka inscenačnej tvorby DF VŠMU – M.Benža, Z.Pašuthová, poslucháči a pedagógovia DF VŠMU
Profesia kameraman – Ivan Finta
slovenský film v roku 2016 – jana dudková, katarína mišíková
sprievodca licenciami creative commons – ellen collins, caren milloy, graham stone
sprievodca svetom vedeckého publikovania – J. Dobbersteinová, s. hudecová, z. stožická
sprievodca svetom vedeckého publikovania (II. dop. vyd.) – J. Dobbersteinová, s. hudecová, z. stožická
strihová skladba v spravodajských a publicistických televíznych žánroch – ľudovít labík
súčasné filmové teórie 1 – jelena paštéková
súčasné filmové teórie 2 – jelena paštéková
Svetové osobnosti moderného tanca 1 – dominika beňaková
tanečný kongres 2014 tanec.sk – ivica liszkayová, marta poláková
tanečný kongres 2015 tanec.sk – ivica liszkayová, marta poláková
televízna produkcia I. – IV. – peter svarinský
úvod do filmového umenia – Jana keeble (zostav.)
veľké šťastie a iné – peter pavlac, b.čahojová-bernátová, j.uličanský, p. palík
základné pojmy teórie drámy a divadla v dialógoch – stanislava matejovičová
….prelistujte si
STIAHNUŤPaedDr. Mgr. art. Bc. Silvia Adamová, PhD. et PhD. (zostav.)
O hudbe chcem vedieť viac!
Zborník príspevkov z projektu
V dňoch 2. – 9. mája 2023 sa na pôde Hudobnej a tanečnej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave uskutočnil pilotný ročník projektu O hudbe chcem vedieť viac! Jeho gro tvorili súťažné prehliadky projektov a prác o hudbe žiakov a študentov základných umeleckých, stredných a vysokých škôl a sprevádzali ho početné workshopy, prednášky a semináre zamerané na hudobnú pedagogiku, didaktiku, teóriu a analýzu s poprednými domácimi a zahraničnými lektormi.
(z úvodu)
….prelistujte si
STIAHNUŤDominika Beňaková
Svetové osobnosti moderného tanca 1
Vznik tejto publikácia výrazne ovplyvnila autobiografia José Limóna, ktorá zmenila môj pohľad na jednotlivé súvislosti týkajúce sa jeho tvorby a vnímania tanečnej techniky.
Výskum, na základe ktorého publikácia vznikla, podporil Fond na podporu umenia. Bez tejto podpory by realizácia projektu nebola možná, za čo patrí organizácii moja vďaka. Informácie som čerpala z literatúry v anglickom jazyku, pričom som sa usilovala o zhromaždenie všetkých dostupných zdrojov.
(z predslovu publikácie)
….prelistujte si
STIAHNUŤJana Keeble (zostav.)
Úvod do filmového umenia
Zborník prednášok pre študentov Erasmus+
Zborník, ktorý elektronicky vydávame v slovenskom aj anglickom jazyku je určený primárne pre záujemcov o štúdium programu Erasmus+ na Filmovej a televíznej fakulte. Je doplnením syláb z roku 2018, precízne vybraných predmetov, ktoré prevedú študentov zákutiami filmového umenia, priblížia ho z jeho najzaujímavejších a tiež najmodernejších aspektov. Okrem tradičných filmárskych disciplín (animácia, dokument, zvuk, strih) sú jeho súčasťou História slovenského filmu, ktorá sa podľa našich informácii v anglickom jazyku vyučuje unikátne len u nás. Tiež v Erasmus+ pôsobí pedagóg herného dizajnu, keďže FTF VŠMU sa môže popýšiť, že ako jedna z mála v Európe už aj tento program zaviedla rovnocenne do výuky filmovej školy. Skriptá podávajú infor- mácie k predmetom praktickým a zrozumiteľným jazykom.
(z úvodu k zborníku Erasmus+ FTF VŠMU)
….prelistujte si
STIAHNUŤ….prelistujte si
STIAHNUŤĽudovít Labík
IVGC 2023 – Premeny vizuálnych efektov IV / Transformations of Visual Effects IV
The multi-year pandemic with its pitfalls has taught us many lessons. It has brought alienation in the social space, exacerbated depression, encouraged inconsistency in the teaching process on the part of students and educators, fueled conspiracies, and uncertainty about the global understanding of the world. However, it has also brought positive benefits in accelerating the understanding of the need for digital communication space, introducing conference platforms, and identifying with an alternative solution for communication of isolated individuals.
(z úvodného príhovoru prof. Mgr. Ľudovíta Labíka ArtD.)
….prelistujte si
STIAHNUŤMatúš Benža, Zdenka Pašuthová, poslucháči a pedagógovia DF VŠMU v rámci tvorby a hodnotenia školských diel
UNBOXING 22-23
Ročenka inscenačnej tvorby DF VŠMU
Naša fakulta každoročne odovzdá slovenskému divadelníctvu a ďalším kreatívnym odvetviam niekoľko desiatok absolventov a absolventiek.
Prirodzeným epicentrom vzdelávacieho procesu počas ich štúdia je Divadlo Lab. Vo svojich štyroch hracích priestoroch ročne uvedie dve desiatky nových inscenácií, projektov a performancií a pre bratislavských divákov a diváčky odohrá bezmála stovku predstavení. (Z úvodu)
….prelistujte si
STIAHNUŤJohann Berti, Marin Dacos, Gabriel Gallezot,
Madeleine Géroudet a kol.
Cesta k otvorenej vede
– praktická príručka pre doktorandov
Cesta k otvorenej vede je praktická príručka pre doktorandov. Je navrhnutá tak, aby sprevádzala doktorandov v akomkoľvek odbore štúdia, na každom kroku výskumu, od plánovania vedeckého prístupu po zverejňovanie výsledkov výskumu. Poskytuje súbor nástrojov a osvedčených postupov, ktoré môžu priamo aplikovať pri výskume vo všetkých vedných disciplínach.
(Z obalu knihy)
Z francúzskeho originálu Pass – port for Open Science preložilo Vydavateľstvo otvorenej vedy, Centrum vedecko-technických informácií SR.
(PUBLIKÁCIA BOLA VYDANÁ V LICENCII CC-BY-sa 4.0)
….prelistujte si
STIAHNUŤEllen Austin, Caren Milloy, Graham Stone a kol.
Sprievodca licenciami Creative Commons
[nielen] pre autorov monografií z oblasti humanitných a spoločenských vied
Táto príručka je slovenský upravený preklad príručky: Guide to Creative Commons for human – ities and social science monograph authors (2013).
Naším cieľom bolo vytvoriť príručku, ktorá by bola re- levantná a užitočná pre akademických pracovníkov, ktorí sa denne musia rozhodovať, ako a kde publikovať, preto jej editormi sú aktívni vedci a výskumníci.
(Z úvodu publikácie)
(PUBLIKÁCIA BOLA VYDANÁ V LICENCII CC-BY 3.0)
….prelistujte si
STIAHNUŤJitka Dobbersteinová, Simona Hudecová,
Zuzana Stožická, obálka Ing. Pavol Martinický
Sprievodca svetom vedeckého publikovania
II. doplnené vydanie
Na 316 stranách v trinástich kapitolách Sprievodca svetom vedeckého publikovania približuje najvýznamnejšie aspekty vedeckej komunikácie.
(PUBLIKÁCIA BOLA VYDANÁ V LICENCII CC-BY 4.0)
….prelistujte si
STIAHNUŤJana Keeble (eds.)
Introduction to Film Art
A textbook we issue electronically in both Slovak and English languages is intended for those interested in the Erasmus+ study program at the Film and Television Faculty. It serves as a complement to the 2018 syllabi, focusing on carefully selected subjects designed to guide students through the world of film art, exploring the most interesting and contemporary aspects. In addi- tion to traditional film disciplines such as animation, documentary, sound, and film editing, it also includes the History of Slovak Film, a unique offering taught in English only within our country. Within the Erasmus+ program, we also have a Game Design tutor, as the FTF of VŠMU takes pride in being one of the few in Europe to incorporate this program into film school curriculum.
The textbook presents information on subjects in a practical and easily un- derstandable language.
….prelistujte si
STIAHNUŤKonferencia o hľadaní ciest k digitalizácii filmov
Jánošík, the Story of Lost film
Organizing an event “Jánošík, the Story of Lost Film“ about seeking ways towards film digitalization by the Film and Television Faculty (FTF) in the Academy of Performing Arts – APA (in Slovak VSMU), which took place 7th and 8th April 2022, in the cinema hall Barco on the grounds of the Faculty, and it originated due to two basic incentives – by this event FTF of APA joined the events on the occasion of One-hundredth Anniversary of the Slovak Cinematography, which also provoked Conference organizers to open the topic of archiving and digitalization of the Slovak Film School Archive, on the grounds of the Faculty, which directly relates to the film heritage preservation. The aim of the Conference was to concentrate special knowledge in film or school / student film archiving and digitalization field, and initiate the progress in the field.
The Conference was supported by the Audiovizual Fund.
….prelistujte si
STIAHNUŤKonferencia o hľadaní ciest k digitalizácii filmov
Jánošík, príbeh strateného filmu
Zorganizovanie podujatia „Jánošík, príbeh strateného filmu“ o hľadaní ciest k digitalizácii filmov Filmovej a televíznej fakulty VŠMU, ktoré sa uskutočnilo v dňoch 7. a 8. apríla 2022 v kinosále Barco na pôde fakulty, vzniklo z dvoch základných podnetov – FTF VŠMU sa ním pridala k podujatiam pri príležitosti Storočnice slovenskej kinematografie, ktorá zároveň podnietila organizátorov konferencie otvoriť na pôde školy tému archivácie a digitalizácie školského archívu študentských filmov, čo priamo súvisí s ochranou filmového dedičstva. Cieľom konferencie bolo skoncentrovať odborné vedomosti v oblasti archivácie a digitalizácie filmov, resp. školských/študentských filmov a iniciovať pokrok v tejto sfére.
Konferenciu podporil Audiovizuálny fond.
….prelistujte si
STIAHNUŤIna Smith
Infraštruktúra otvoreného prístupu
Vytvorenie e-časopisu alebo znalostného e-repozitára s otvoreným prístupom zameraných na výskumný a akademický obsah si vyžaduje starostlivé plánovanie a jasné zadefinovanie účelu, rozsahu, technologických štandardov, právnych otázok, finančného marketingu a udržateľnosti. O týchto aspektoch ako aj o nových trendoch otvoreného prístupu sa dozviete viac v tejto publikácii.
(publikácia bola vydaná v licencii CC-by-sa)
….prelistujte si
STIAHNUŤJitka Dobbersteinová, Simona Hudecová,
Zuzana Stožická, obálka Ing. Pavol Martinický
Sprievodca svetom vedeckého publikovania
Sprievodca svetom vedeckého publikovania v trinástich kapitolách približuje najvýznamnejšie aspekty vedeckej komunikácie.
(Z úvodu publikácie, ktorá bola vydaná v licencii CC-BY 4.0)
….prelistujte si
STIAHNUŤNadežda Lindovská
Dramatik Anton Pavlovič Čechov
Čechov, podobne ako iní velikáni svetovej drámy, je stále inšpiratívny, nadčasový, zrozumiteľný a napriek tomu záhadný, rafinovane prostý, udivujúco múdry a ľudský autor, ktorý stále má čo povedať a čím provokovať. Predkladaná publikácia kladie dôraz na fakty, dôležité pre základné poznanie dramatickej tvorby Antona Pavloviča Čechova, jeho doby a jeho osobnosti. Sústreďuje sa predovšetkým na sumarizáciu informácií o Čechovových hrách, počínajúc ranou tvorbou až po vrcholné diela. Stručne charakterizuje špecifiká jeho jednoaktoviek, prvých celovečerných dramatických textov a zrelých emblematických divadelných hier. Sleduje peripetie spolupráce Čechova s Umeleckým divadlom. Upozorňuje na množstvo kontextov a sériu impulzov, ktoré prináša pozorné štúdium dramatika Antona Pavloviča Čechova. Odkazuje na odbornú literatúru, objavy a poznatky, ktoré presahujú ciele a možnosti daného typu publikácie.
(Výstup z grantu: KEGA 011VŠMU-4/2021)
….prelistujte si
STIAHNUŤRočenka
Absolventi 2021/22
Čo nájdete vo vnútri?
Promočný príhovor doc. Márie Heinzovej, ArtD., rektorky VŠMU
Zoznam absolventov a absolventiek a tiež laureátov cien rektorky a cien dekanov
Kompletný súpis inscenácií divadelnej sezóny 2021/22 vrátane ohlasov a fotografií
Najväčšie úspechy našich filmov z festivalového okruhu
Ohliadnutie sa za umeleckou sezónou Hudobnej a tanečnej fakulty
Odkazy našich absolventov a absolventiek svojej alma mater
Poďakovanie:
Ročenka vznikla aj vďaka partnerstvu Vysokej školy múzických umení s Nadáciou Tatra banky.
….prelistujte si
STIAHNUŤVýstava
Aférky s Čechovom
V rámci projektu Slovenské divadlo a Čechov vznikla výstava Aférky s Čechovom o tom, ako inscenovali pedagógovia a študenti Čechovove diela v Divadelnom štúdiu od jeho založenia (1954) do súčasnosti.
Na realizácii výstavy sa podieľali študenti a študentky viacerých katedier Divadelnej fakulty VŠMU v rámci predmetu dokumentačná prax. Pre návštevníkov pripravili krátku exkurziu vybranými interpretáciami režisérov ako napr. Július Pántik, Ivan Letko, Martin Huba, Marián Amsler a pod. Okrem toho je návštevníkom sprístupnený aj elektronický katalóg k výstave. Aj vďaka nemu budú môcť sami posúdiť, či boli umelecké stretnutia s Čechovom na VŠMU len aférkami, alebo prejavom hlbšieho a vážnejšieho vzťahu.
(Výstup z grantu: KEGA 011VŠMU-4/2021)
….prelistujte si
STIAHNUŤMarek Leščák
Martin Šulík
Discussions about movie
Ako učiť filmárov? Podľa nás je najlepšou formou výučby rozhovor a spoločná tvorba. Osvojovanie si filmárskeho umenia vnímame ako nepretržitý dialóg, v ktorom je prítomné objavovanie historických súvislostí, výmena teoretického poznania, ale hlavne odovzdávanie si životných a praktických skúseností.
….prelistujte si
StiahnuťĽudovít Labík
IVGC 2022 – Premeny vizuálnych efektov III / Transformations of Visual Effects III
Zborník z 8.ročníka Medzinárodnej konferencie VFX a HD obsahuje príspevky profesionálov, ktorí reprezentujú krajiny: Portugalsko, Rakúsko, Srbsko, Fínsko a Slovensko. Príspevky sú v zborníku zoradené chronologicky v poradí, ako zazneli.
….prelistujte si
StiahnuťĽudovít Labík
IVGC 2021 – Premeny vizuálnych efektov II / Transformations of Visual Effects II
Zborník zo 7. ročníka Medzinárodnej konferencie VFX a HD obsahuje príspevky profesionálov, ktorí reprezentujú štyri krajiny: Portugalsko, Česko, Turecko a Slovensko. Študentské konferenčné prezentácie zastúpili študenti Portugalskej univerzity Lusófona z Lisabonu a študenti organizujúcej univerzity z Ateliéru vizuálnych efektov FTF VŠMU. Najviac záujmu vzbudila otázka možnosti vkladania príbehu do herného dizajnu. Konferencia však bola širokospektrálna a dala zaznieť mnohým umeleckým myšlienkam a technologickým postupom. Príspevky sú v zborníku zoradené chronologicky v poradí, ako zazneli.
….prelistujte si
StiahnuťJelena Paštéková
Súčasné filmové teórie 1
Vedecký zborník SÚČASNÉ FILMOVÉ TEÓRIE 1 (nové rámce, iné problémy) je čiastkovým výstupom z grantového projektu VEGA. Cieľom teórie nie je vznik ďalších teórií. Cieľom teórie je produkcia poznania. Cesty poznávania sú rôzne, rodia sa postupne: z pochybností, z vecne položených otázok, z diskusií.
….prelistujte si
StiahnuťJelena Paštéková
Súčasné filmové teórie 2
Vedecký zborník SÚČASNÉ FILMOVÉ TEÓRIE 2 (Metódy a prístupy) je pokračovaním výstupu z grantového projektu VEGA. Cieľom teórie nie je vznik ďalších teórií. Cieľom teórie je produkcia poznania. Cesty poznávania sú rôzne, rodia sa postupne: z pochybností, z vecne položených otázok, z diskusií.
….prelistujte si
STIAHNUŤĽudovít Labík
Premeny vizuálnych efektov 2019
Konferencia VFX v apríli 2019 na pôde Filmovej fakulty VŠMU v Bratislave je deklaráciou presvedčenia, že filmové vizuálne efekty a herný dizajn sú umením. Zborník z tejto konferencie zachytáva postoj siedmych významných slovenských predstaviteľov tohto umeleckého odboru z rôznych aspektov, ktoré naznačujú vznik tradície a smer, ktorým by sa mala uberať Filmová fakulta VŠMU v najbližších rokoch.
….prelistujte si
STIAHNUŤBožena Čahojová-Bernátová
Dráma v priestore a čase
Autorka Božena Čahojová-Bernátová vo svojej publikácii podrobne rozoberá divadelné hry Petra Karvaša.
Peter Karvaš (pseudonymy Jakub Riečan, Ján Róbert Lipka, Jozef Repka, P. Bystrický, Peter Bystrík) sa narodil sa 25. 4. 1920 v Banskej Bytrici, zomrel 28. 11. 1999 v Bratislave). Bol jedným z najvýznamnejších slovenských prozaikov a dramatikov 20. storočia, venoval sa aj divadelnej vede a publicistike. V období normalizácie bol perzekvovaný a diskriminovaný.
Písal prózu i divadelné a rozhlasové hry.
….prelistujte si
STIAHNUŤ….prelistujte si
STIAHNUŤIvan Finta
Profesia kameraman
Táto učebnica je určená pre študentov kamery bakalárskeho stupňa. Je to základný manuál kameramana, ktorého obsahom sú encyklopedické informácie, ktoré začínajúci kameraman potrebuje, aby mohol nakrútiť svoje prvé filmy. Na školu prichádzajú mladí kameramani s talentom, ale takmer bez znalostí toho, čo práca kameramana vyžaduje. Táto učebnica bude návodom ako začať. Študenti v nej nájdu vysvetlenie základných pojmov z celej oblasti filmárskej práce. Dostanú návod na to, ako sa správať a čo robiť v predprodukčnej (teda prípravnej) fáze procesu výroby filmového diela, ako aj v produkčnom a postprodukčnom období výroby filmu. Čitateľ sa dozvie ako zmysluplne využívať vymoženosti digitálnej doby pre prácu kameramana a to vo všetkých etapách tvorby filmového diela.
Aký softvér používať v predprodukci, počas nakrúcania aj v postprodukcii. Ako zmysluplne využiť súčasný telefón (smartfón) pri nakrúcaní filmu. Návod, ako napríklad vytvoriť špecifikáciu svetiel pomocou 3D grafického softvéru.
….prelistujte si
STIAHNUŤZdenka Pašuthová a kol.
Mosty (na východ)
Vysokoškolská učebnica pre študentov Divadelnej fakulty VŠMU k predmetu dejiny slovenského divadla (1948 – 1956).
Publikácia je výstupom z grantového projektu VEGA 2/0143/16 – 100 rokov Slovenského národného divadla, ktorý sa realizuje v spolupráci VŠMU a SAV.
….prelistujte si
STIAHNUŤ….prelistujte si
STIAHNUŤ….prelistujte si
STIAHNUŤPeter Svarinský
Televízna produkcia I. – IV.
Učebné texty pre poslucháčov Katedry produkcie FTF VŠMU.
Obsah:
1. Televízia, jej história vo svete a u nás
2. Televízny program, televízna relácia
3. Televízna produkcia, výrobný štáb
4. Etapy tvorby a výroby televízneho programu
5. Televízne technológie – rozdelenie
6. Technológia spracovania archívnych a zahraničných programov
….prelistujte si
STIAHNUŤMartin Ciel
Metódy a možnosti analýzy filmového obrazu
Filmovú reč tvoria rozličné kombinácie pohyblivých obrazov. A tieto obrazy zobrazujú formy, štruktúry, resp. formové príznaky reality. Obrazy sú totiž spôsobom, akým štrukturujeme svet okolo nás, nie sú obrazom tohto sveta. Sú samostatnou inštitúciou, pretože úplné poznanie je nemožné. Naše nedokonalé zmysly klamú. A sú to práve tieto zmysly, ktoré sú jediným sprostredkovateľom medzi realitou, ktorá nás obklopuje, a našou mysľou. A ani umelé pomôcky ako mikroskop či baterka nám nepomôžu – a ani kamera. Niektoré z technických pomôcok však môžu vytvoriť aspoň záznam obrazov tak, ako ich vnímame. Napätie medzi realitou a akýmsi obrazovým gestaltom, za ktorý realitu vydávame (a či pokladáme), je veľké. Vzťah filmového obrazu k realite je kardinálnou témou filmovej teórie. Už pri tomto vzťahu ide o zložitú interpretáciu.
….prelistujte si
STIAHNUŤŠtefan Švec
Gramatika filmového jazyka
Výklad základných pojmov
Tieto učebné texty sú podkladom mojich seminárov Teórie strihovej skladby v prvých dvoch ročníkoch štúdia strihovej skladby. Sú v nich obsiahnuté základné pravidlá strihovej skladby, ich historický vývoj a následná konfrontácia so súčasnou kinematografiou. Terminológia vychádza z prác spomínaných autorov a je zaužívaná v našom akademickom i profesionálnom prostredí.
….prelistujte si
STIAHNUŤZdenka Pašuthová
Dávid Šimon
Pavol Viecha
Maturitná Marška Slovenská realistická dráma, Jozef Gregor Tajovský, Božena Slančíková Timrava
Marška bola propagačným súborom Slovenského národného divadla (1921/22) a putovala po celom Slovensku so zámerom povzbudiť záujem o slovenský jazyk, literatúru a slovenskú divadelnú kultúru. Projekt Maturitná Marška vznikol na základe spolupráce Divadelnej fakulty VŠMU s viacerými strednými školami a gymnáziami a Metodicko- pedagogickým centrom v Bratislave.
….prelistujte si
STIAHNUŤZborník
Komparácia edukácie európskych bábkarských škôl, tvorivé metódy a ich uplatnenie v praxi
Príspevky : prof. Ján Uličiansky (v tom čase vedúci Katedry bábkarskej tvorby, DF VŠMU), prof. Miloslav Klíma (pedagóg Katedry alternatívneho a bábkového divadla, DAMU, Praha), Mgr. Daria Ivanova (doktorandka na Kyjevskej divadelnej, filmovej a televíznej univerzite I.K. Karpenka), MgA. Katarína Aulitisová, Ing. arch. Markéta Plachá, Mgr. art. Ivica Liszkayová, PhD., Mgr. art. Marika Kecskésová (pedagogičky na Katedre bábkarskej tvorby, DF VŠMU), prof. Wiesław Czołpiński (prorektor Divadelnej akadémie Aleksandra Zelwerowicza vo Varšave), prof. Ida Hledíková (v tom čase prorektorka VŠMU), Mgr. art. Dušan Musil, PhD. (pedagóg
na Súkromnom konzervatóriu v Nitre).
….prelistujte si
STIAHNUŤStanislava Matejovičová
Herecká generácia sedemdesiatych a osemdesiatych rokov 20. storočia
Skriptá si kladú za cieľ poskytnúť študentom informácie komplexného syntetizujúceho charakteru na uľahčenie základnej orientácie v prístupe k činohernému herectvu obdobia sedemdesiatych a osemdesiatych rokov 20. storočia, ako aj oboznámenie sa s jeho základnými rysmi. Sú otvorené ďalšiemu bádaniu. Nateraz sa sústreďujú na činoherné herectvo v rámci stručného celoplošného zmapovania konvergencií a divergencií v profesionálnych štátnych, v skúmanej dobe výrazných, divadelných súboroch – Divadlo Slovenského národného povstania Martin, Krajové divadlo Nitra (neskôr Divadlo Andreja Bagara), Divadlo pre deti a mládež Trnava, Nová scéna a Slovenské národné divadlo, ale aj ďalších.
….prelistujte si
STIAHNUŤ….prelistujte si
STIAHNUŤZuzana Bakošová-Hlavenková
Čas činohry našich čias
Táto kniha je prvou časťou zozbieraných štúdií a článkov o divadle, ktoré som napísala v žičlivých rokoch „po“ alebo the Day after. Aj v časoch nežičlivých, kedy som prežila najplodnejšie obdobie svojho profesijného života, usilovala som sa neustále zachytiť divadlo v jeho pozitívnej tvári a v tvare, ktorý znamenal hodnotový vývin, posun nášho myslenia o divadle, ale aj o našom jestvovaní a jeho protirečeniach. Aj v tejto knihe ide predovšetkým o zachytenie tohto procesu, ktorý znamenal pre slovenské aj svetové divadlo podstatné prínosy, pre budúcnosť. Niekedy sú to len „malé krôčiky“ pre aktuálny život divadla, ale neraz ide o veľký skok pre vývin slovenského kultúrneho vedomia…
….prelistujte si
STIAHNUŤĽudovít Labík
Strihová skladba v spravodajských a publicistických televíznych žánroch
Keďže rozprávanie príbehov existuje od nepamäti, v histórii ľudstva žije nespočetné množstvo príbehov, ktoré sa rozprávali mnohorakým spôsobom pre rôznych poslucháčov a v rôznom prostredí.
Potreba nájsť spoločné pravidlá v príbehoch viedla bádateľov k hierarchizácii príbehov, hľadaniu spoločných arozdielnych prvkov, zaradeniu do spoločných kategórií, ktoré pomenovali spoločným názvom žánre. Žánre vznikli najprv v literatúre, neskôr bol princíp ich hierarchizácie prenesený aj do ostatných oblastí audiovizuálnej tvorby vrátane filmovej a televíznej tvorby.
….prelistujte si
STIAHNUŤKatarína Mišíková
Eva Filová
Monika Mikušová
Kapitoly z dejín svetového filmu
Elektronické skriptá k dejinám svetového filmu sú reakciou na špecifické požiadavky teoretickej prípravy poslucháčov bakalárskeho stupňa štúdia v realizačných ateliéroch Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Nejde o dejiny filmu, ale o prehľadovú publikáciu, ktorá má prístupnou formou študentom pomôcť zorientovať sa v kľúčových trendoch, udalostiach a osobnostiach od počiatkov filmu po prelom 60. a 70. rokov. Ide teda o akési vedomostné minimum, ktoré musí každý zvládnuť na to, aby dokázal svoju profesiu vykonávať s patričným intelektuálnym zázemím.
….prelistujte si
STIAHNUŤIvica Liszkayová
Marta Poláková
Tanečný kongres 2014 TANEC.SK
Inovácia a tvorivosť ako stratégia udržateľného rozvoja
Tematické zameranie zborníka Tanečný kongres 2014 Tanec SK je široké a čita teľ v ňom nájde 34 veľmi cenných príspevkov významných odborníkov z oblas ti tanečného umenia a školstva. Témy sa týkajú štyroch oblastí: Profesionálne divadelné scény; Nezávislá tanečná scéna; Tanečné školstvo a Dokumentácia a reflexia tanečného umenia. Slovenskí aj zahraniční odborníci vo svojich prí spevkoch ponúkajú zaujímavý prehľad historických a teoretických východísk, ako aj výskumných zistení.
….prelistujte si
STIAHNUŤKatarína MIišíková
Mária Ferenčuhová
Nový slovenský film produkčné, estetické, distribučné a kritické východiská
Študovať dejiny filmu vari nikdy nebolo ľahšie než dnes. Nová filmová história od 80. rokov 20. storočia neustále prichádza s bohatšími poznatkami o vývoji kinematografie nielen ako umeleckej formy, ale aj technického média a jeho priemyselnej bázy. Nielenže máme k dispozícii slovenské alebo české preklady súhrnných dejín kinematografie i monografie venované konkrétnym témam z histórie pohyblivých obrazov, ale internetové obchody nám sprístupnili prakticky akékoľvek zahraničné publikácie či filmy, a navyše nám odporúčaným výberom pomáhajú zorientovať sa v literatúre a filmografii.
….prelistujte si
STIAHNUŤPeter Pavlac
Božena Čahojová-Bernátová
Ján Uličiansky
Peter Palik
Veľké šťastie a iné
Antológia divadelných hier
Antológia divadelných hier je malým prierezom ako vnímajú a praktizujú autorskú tvorbu pedagógovia Divadelnej fakulty VŠMU. Dramatický text sa tak v predkladanej publikácii predstavuje v pomyselnom plynulom pohybe od podoby dramatizácie klasiky výsostne súčasným a moderným autorom (Timrava – P. Pavlac: Veľké šťastie), cez filozoficko-literárnu drámu (B. Čahojová: Maják v mori času) až po hravo-archetypálne príbehy určené pre bábkové divadlo (J. Uličiansky: Zvonkohra, P. Palik: Violka Fialka a Móric Modrý).