Teória divadla, filmu a hudby [PhD.]

Základné informácie


Doktorandský študijný program Teória divadla, filmu a hudby je nadväzujúcim programom pre magisterský študijný program Teória divadla, filmu a hudby (študijné plány Divadelné štúdiá, Filmové štúdiá, Teória hudby, Dramaturgia a manažment hudby) v študijnom odbore Vedy o umení a kultúre a príbuzných programoch tohto odboru.

Na doktorandskom stupni štúdia je dôraz kladený na rozvíjanie individuálnej vedeckej tvorivosti a na výskum v rámci konkrétnej dizertačnej práce. Jeho súčasťou je aj priama a nepriama pedagogická a vedecká, publikačná a dramaturgická činnosť, ktorú si poslucháč prispôsobuje svojmu individuálnemu akademickému profilu. 

Štúdium prebieha na Katedre filmových štúdií na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU, na Katedre divadelných štúdií na Divadelnej fakulte VŠMU a na Katedre teórie hudby na Hudobnej a tanečnej fakulte VŠMU. Vzdelávanie je poskytované v dennej a externej forme štúdia.

Doktorandský študijný program Teória divadla, filmu a hudby vo svojej súčasnej akreditovanej podobe je založený na spoločnom študijnom pláne vychádzajúcom z interdisciplinárnych prienikov teórie troch umenovedných disciplín, ktorý sa v rámci individuálneho študijného plánu študenta vyhraňuje v súlade s jeho študijným zameraním.

Ciele vzdelávania

Cieľom doktorandského štúdia je výchova budúcich vedcov a taktiež perspektívnych pedagógov pre jednotlivé študijné plány študijného programu na úrovni 1. a 2. stupňa.

Na rozvíjanie individuálnej vedeckej tvorivosti slúžia konzultácie so školiteľom, prednášky nasmerované na prehlbovanie metodologických znalostí, akademických, jazykových zručností a umenovedného rozhľadu, ako aj prezentácie čiastkových výstupov výskumu študenta pred pedagógmi a inými doktorandami.


Profil absolventa

Absolvent doktorandského štúdia je vzdelaným a pre samostatný výskum pripraveným tvorivým vedeckým pracovníkom. Je schopný kritickej analýzy a hodnotenia nových myšlienkových konceptov, o ktorých môže diskutovať so širšou komunitou vo svojej odbornej oblasti. Výsledky svojho samostatného výskumu dokáže implementovať do vedeckých a odborných prác publikovaných na národnej a medzinárodnej úrovni a do pedagogického procesu.

Výsledky jeho výskumov prinášajú nové podnety v oblasti teórie, dejín, kritiky a dramaturgie divadla, filmu a hudby.

Vedomosti

Absolvent rozumie umenovednému a kultúrno-teoretickému výskumu v danej oblasti aj s interdisciplinárnym presahom. Má schopnosť definovať a reflektovať nové prístupy a pohľady, a to aj v aplikovaných odboroch a v medzinárodných súvislostiach.

Zručnosti

Absolvent si osvojí zručnosti a metódy, pomocou ktorých dokáže riešiť problémy v oblasti pôvodného výskumu a realizovať samostatné vedecko-výskumné výkony.  

Kompetencie

Absolvent formuje smerovanie umenovedného výskumu. Dokáže viesť tímy v náročnej tvorivo-bádateľskej činnosti vo vedeckých a umeleckých inštitúciách alebo v rámci nezávislých či grantovo podporovaných projektov. Má predpoklady pre pedagogické pôsobenie na univerzitách a vysokých umeleckých školách.  


Uplatnenie absolventa

Absolvent sa uplatňuje ako teoretik alebo historik daného umenia a kultúry v oblasti výskumu všade tam, kde sa vyžaduje tvorivé uplatnenie najnovších poznatkov z oblasti jeho analýzy, reflexie, interpretácie a pod. Môže sa tiež uplatniť vo sfére odborných divadelných, filmových a hudobných činností a tiež v širokom spektre pracovných pozícií v kreatívnom priemysle doma i v zahraničí.


Podmienky prijatia

Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium je absolvovanie študijného programu druhého stupňa. Prijatie uchádzačov, ktorí ešte nemajú vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, je podmienené jeho získaním najneskôr do dňa zápisu.


Témy doktorandského štúdia

Vypísané témy doktorandského štúdia pre akademický rok 2024/25:

Témy dizertačných prác pre oblasť filmových štúdií

názov témy: Audiovizuálne kultúrne dedičstvo medzi archiváciou a prezentáciou
anotácia: Práca sa bude venovať technologickým, kurátorským a historiografickým aspektom archivácie a prezentácie filmov a kinematografických artefaktov. Jej cieľom bude preskúmať teoretické východiská a jestvujúce stratégie starostlivosti o audiovizuálne dedičstvo a v ideálnom prípade prispieť návrhmi kultúrnych stratégií pre slovenské prostredie.
školiteľ: doc. Mgr. Katarína Mišíková, PhD.
pracovisko: Katedra filmových štúdií
forma štúdia: interná/externá

názov témy: Poetika miesta v dejinách slovenského (hraného) filmu
anotácia: Práca sa bude venovať analýze typológie priestorov v dejinách slovenskej kinematografie s dôrazom na hraný film. Zameria sa na to, ako špecifický spôsob konštrukcie filmového priestoru prechádza historickými premenami a ako určuje sémantické rámce a poetické trópy.
školiteľ: doc. Mgr. Katarína Mišíková, PhD.
pracovisko: Katedra filmových štúdií
forma štúdia: interná/externá

Predpokladaný počet prijatých uchádzačov:

  • interné štúdium: 1
  • externé štúdium: 1

Termín konania prijímacích skúšok : 7. 6. 2024 o 9:00


Témy dizertačných prác pre oblasť teórie hudby

názov témy: Matematicko-štatistické a/alebo informatické nástroje v hudobnom výskume, so zameraním na zvolenú oblasť (hudobná analýza, štýlová analýza, kompozičné techniky, interpretačná analýza) prípadne na tvorbu zvoleného skladateľa
anotácia: Doktorand si zvolí objektivizačné nástroje, ktorými sa bude zaoberať v dizertácii. Následne si zvolí objekt analýzy: V prípade výskumu hudobného štýlu alebo kompozičnej techniky vybraného skladateľa, pripraví výskumnú reprezentatívnu vzorku skladieb, ktorých analýzou a štatistickým vyhodnotením sa bude dať kvantitatívne, ale aj kvalitatívne (podľa výberu parametrov) daný štýl alebo kompozičná technika charakterizovať. V prípade záujmu o interpretačnú analýzu sa študent zameria na problémy teoretickej a umeleckej interpretácie, a možnosti ich matematického alebo informatického kvantifikovania. Následne vyberie reprezentatívnu vzorku výskumu (materiál množiny interpretačných stvárnení alebo teoreticko-štruktúrnych analýz), príslušnými nástrojmi vzorku spracuje a vyhodnotí. V závere každého takéhoto výskumu sa potvrdia alebo vyvrátia hypotézy o výskytoch typických javov danej vzorke.
školiteľ: prof. PhDr. Eva Ferková, PhD.
pracovisko: Katedra teórie hudby
forma štúdia: interná/externá

názov témy: Formy a premeny tematizmu vo vývoji európskej inštrumentálnej hudby
anotácia: Doktorand stanoví hypotézy o zmenách tematizmu vo vývoji inštrumentálnej hudby v závislosti od hudobného od obdobia, hudobného druhu, regionálnej príslušnosti skladateľa a v literatúre naštudovaných typických znakoch tematizmu toho-ktorého hudobného diela. V oblasti tematizmu bude skúmať dobové normy a hľadať jedinečné prejavy tematizmu podľa poetiky skladateľa, prípadne podľa jeho príslušnosti ku kompozičnému smeru. Vzorka skladieb pre výskum témy by mala byť dostatočne reprezentatívna, a mala by zasahovať odbobia od 17. do 20. storočia.
školiteľ: prof. PhDr. Eva Ferková, PhD.
pracovisko: Katedra teórie hudby
forma štúdia: interná/externá

názov témy: Klavírna sonáta v hudbe 20. storočia.
anotácia: Doktorand si zvolí metódy výskumu klavírnej sonáty, ktoré by mali zahŕňať ako štruktúrne znaky (melodika, harmónia, forma, faktúra, tempo, metrum…), tak aj koncepciu cyklického celku, interpretačnú charakteristiku, individuálne znaky jedinečnosti kompozičného štýlu toho-ktorého skladateľa. Po analýze zvolenej vzorky skladieb od skladateľov vybraného regiónu alebo regiónov (napr. západná Európa, stredná Európa, prímorské krajiny Európy, Škandinávia, atď.) bude nasledovať komparácia a zhrnutie poznatkov, ktoré by mali priniesť nové poznanie o vývoji a rozmanitosti hudobného druhu klavírna sonáta v období 20. storočia.
školiteľ: prof. PhDr. Eva Ferková, PhD.
pracovisko: Katedra teórie hudby
forma štúdia: interná/externá

názov témy: Kompozičné poetiky predstaviteľov generácie Slovenskej hudobnej avantgardy
anotácia: Predstavitelia Slovenskej hudobnej avantgardy vstúpili do hudobného života v 60. rokoch 20. storočia ako pevné generačné zoskupenie s vyhranenými zámermi: konfrontácia so svetovou tvorbou, osvojenie si techník Novej hudby, úsilie o racionalizáciu parametrov hudobnej kompozície. Po krátkej fáze revolty, potlačenej normalizáciou, nastúpili cestu hľadania vlastnej kompozičnej identity. Cieľom dizertačnej práce je na základe výskumu aktuálne vydávaných monografií týchto skladateľov, ich početných filozoficko-estetických statí a predovšetkým analýz ich tvorby poukázať na široké spektrum ich kompozičných poetík a estetík.
školiteľ: prof. Markéta Štefková, PhD.
pracovisko: Katedra teórie hudby
forma štúdia: interná/externá

názov témy: Súčasné prístupy k problematike autentickej interpretácie hudby
anotácia: O autentickej interpretácii sa pôvodne diskutovalo v súvislosti so „starou hudbou“ a jej dobovou interpretačnou praxou. V zmysle vymedzenia hraníc medzi vernosťou skladateľovi a slobodou interpreta však patrí k zásadným problémom interpretácie opusovej hudobnej literatúry všeobecne. Dizertačná práca bude zameraná na transfer a syntézu poznatkov nadobudnutých štúdiom zahraničnej a slovenskej literatúry k tejto téme. Jej jadrom bude samostatný výskum a demonštrácia jeho výsledkov na príklade vybraných diel. Cieľom práce je priniesť podnety k obohateniu teoretických a metodologických prístupov k teórii a výskumu hudobnej interpretácie.
školiteľ: prof. Markéta Štefková, PhD.
pracovisko: Katedra teórie hudby
forma štúdia: interná/externá

názov témy: Humor, irónia a sarkazmus v hudbe
anotácia: Humor je v komponovanej hudbe prítomný takmer od čias jej vzniku. Irónia je častá v dielach hudobného klasicizmu, v 20. storočí pribúda aj sarkazmus, napríklad v súvislosti s ideologickým nátlakom na skladateľov počas totalitných režimov alebo s estetikou a filozofiou hudobnej postmoderny. Cieľom práce bude definovať podstatu humoru v hudbe, načrtnúť jeho typológiu aj za pomoci interdisciplinárneho výskumu v teréne príbuzných umenovied a prezentovať jeho uplatnenie na vybraných príkladoch z hudobnej literatúry.
školiteľ: prof. Markéta Štefková, PhD.
pracovisko: Katedra teórie hudby
forma štúdia: interná/externá

názov témy: Jazz v poňatí Milesa Davisa. Analýza kompozičných, improvizačných a aranžérskych postupov
anotácia: Miles Davis je ikonou jazzu a jeho meno je vďaka hre na trúbku známe vo všetkých hudobných kruhoch. Svojou interpretáciou a tvorbou sa veľkou mierou pričinil o budovanie a smerovanie jazzu, pričom niektoré subžánre vznikli pod priamym vplyvom Davisových nahrávok a vystúpení. Davisov prínos sa neprejavil iba v oblasti samotného jazzu, ale značnou mierou zasiahol aj do smerovania populárnej hudby druhej polovice 20. storočia. Téma spája na jednej strane špecifický svet jazzovej hudby, na strane druhej predstavuje príležitosť pre kvalitné muzikologické uchopenie problematiky pomocou dôkladných analýz a ďalších výskumných metód. Základnou výskumnou otázkou dizertačnej práce tak bude zadefinovanie kompozičných a improvizačných postupov v tvorbe Milesa Davisa, ktoré sa podieľali na tých najvýznamnejších zmenách vo vývoji jazzového žánru s vyústením do vzniku nových subžánrov a štýlov.
školiteľ: prof. PhDr. Petr Daněk, PhD.
pracovisko: Katedra teórie hudby
forma štúdia: interná

Predpokladaný počet prijatých uchádzačov:

  • interné štúdium : 1
  • externé štúdium: 6

Termín konania prijímacích skúšok : 26. 6. 2024 o 9:00

Priebeh prijímacieho konania

Prijímacia skúška je ústna a uskutočňuje sa na príslušnom pracovisku pred prijímacou komisiou. Uchádzač o štúdium predstaví svoj projekt dizertačnej práce. V rozprave komisia preveruje jeho vedecký potenciál, schopnosť uchádzača vysvetliť jeho zámery a ciele, úroveň odborných vedomostí uchádzača a jeho motiváciu. Pri hodnotení prijímacej skúšky prihliada na kvalitu predloženého projektu dizertačnej práce, na verbálnu prezentáciu uchádzača a na rozsah a kvalitu jeho doterajšej vedeckej a odbornej publikačnej činnosti.

Uchádzači a uchádzačky sa prihlasujú prostredníctvom systému 
ePrihláška do 20. mája 2024.

e-Prihláška

Praktické informácie k ePrihláške:

Elektronickú prihlášku je potrebné kompletne vyplniť a potvrdiť v systéme, nezasiela sa poštou. Systém po vyplnení ponúkne tlač príkazu na úhradu so všetkými potrebnými informáciami k platbe.
Po vyplnení je nutné ePrihlášku stiahnuť a poslať mailom na adresu študijného referenta pre doktorandské štúdiá na príslušnej fakulte spolu s projektom dizertačnej práce a ďalšími prílohami.
V prípade objektívnych ťažkostí je možné podať papierovú formu prihlášky doporučenou poštou na Rektorát VŠMU, Ventúrska 3, 813 01 Bratislava. Tlačivo prihlášky je možné stiahnuť na webovej stránke www.minedu.sk.

Čo má obsahovať prihláška

Uchádzač alebo uchádzačka v prihláške uvedie:

  • vybraný študijný program a vybranú tému dizertačnej práce

K prihláške priloží:

  • životopis
  • motivačný list
  • overené kópie dokladov o absolvovaní štúdia (vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu)
  • projekt dizertačnej práce v rozsahu cca 3 až 8 normostrán s jasne definovaným predmetom výskumu. Súčasťou je zoznam relevantnej literatúry
  • súpis publikovaných článkov alebo súpis výsledkov inej odbornej alebo umeleckej činnosti, príp. posudky o týchto prácach a činnostiach
  • kópiu dokladu o zaplatení poplatku za prijímacie konanie

Neúplné alebo chybne vyplnené prihlášky nebudú zaradené do prijímacieho konania.


Školné a poplatky

  • Školné pri prekročení štandardnej dĺžky štúdia: 1 500 € / akademický rok
  • Školné v externej forme štúdia pre novoprijatých študentov : 1 650 € / akademický rok
  • Poplatok za prijímacie konanie: 40 € (elektronická prihláška)
  • Poplatok za prijímacie konanie: 60 € (papierová prihláška)

Ako uhradiť poplatky za prijímacie konanie?


Kontakty

Mgr. Ivana Henzélyová
študijný referent pre doktorandské štúdium (divadelné štúdiá)

ivana.henzelyova@vsmu.sk
02 2100 6415, kl. 415

Valéria Horáková
študijný referent pre doktorandské štúdium (teória hudby)

valeria.horakova@vsmu.sk
02 2100 6315, kl. 315

Mgr. Janka Mihoková
študijný referent pre doktorandské štúdium (filmové štúdiá)


jana.mihokova@vsmu.sk
02 2100 6511, kl. 511