Katedra filmových štúdií
Katedra filmových štúdií Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave poskytuje jedinečný študijný program, ktorý sa nedá študovať nikde inde na Slovensku. Zameriava sa najmä na teóriu a dejiny filmu, televízie, audiovízie.
Od roku 2021 je Katedra filmových štúdií súčasťou Inštitútu teórie divadla, filmu a hudby, pracoviska zriadeného za účelom zabezpečovania výučby v spoločnom univerzitnom študijnom programe s názvom teória divadla, filmu a hudby.
Dôraz sa kladie na schopnosť písomne spracovať vlastný názor i nové vedomosti. Získavajú sa prezentačné i organizačné zručnosti, cibrí sa u nás vkus, informácie sa vkladajú do poučeného rámca súvislostí.
Na bakalárskom stupni študentky a študenti získajú základné vedomosti o dejinách aj súčasnosti svetovej i domácej kinematografie, zoznámia sa s jednotlivými filmovými profesiami, metodologickými postupmi, umenovednými prístupmi. Na magisterskom stupni sa historické i teoretické poznanie a nadobúdanie zručností prehlbuje, obohacuje o nové pohľady a smery.
Absolventi a absolventky sa môžu uplatniť v širokej škále profesií, ktoré súvisia s filmom a médiami všeobecne. Najčastejšie sa úspešní študenti a študentky uplatňujú v žurnalistike, rozhlase, klubovej práci s filmom, kurátorstve audiovizuálnych zbierok, reklame a PR, vo vedeckých pracoviskách a vysokom školstve.
Obľúbená je programová práca pre filmové festivaly, kde filmový odborník alebo odborníčka zostavujú festivalové sekcie.
Ďalšie možnosti uplatnenia poskytujú televízie v profesii dramaturga, tiež distribučné spoločnosti, printové médiá a internet. Všetko závisí od preferencií a individuálnych záujmov konkrétneho absolventa alebo absolventky.
- Vypočujte si tiež nový podcast Katedry filmových štúdií – podKASty.
Pedagógovia a pedagogičky
Profesori
prof. Jelena Paštéková, CSc.“”
vedúca katedry
Študijné plány
Katedra filmových štúdií aktuálne zabezpečuje výučbu v nasledovných študijných plánoch v rámci akreditovaného študijného programu Teória divadla, filmu a hudby:
Prijímacie konanie
Nároky na uchádzačov a uchádzačky a informácie o priebehu prijímacích skúšok sú zverejnené na stránkach jednotlivých študijných programov, ktoré Katedra filmových štúdií ponúka.
Termíny podávania prihlášok:
- Pre bakalárske štúdium: do 27.11.2023
- Pre magisterské štúdium: termín bude upresnený
Termíny prijímacích skúšok:
- Pre bakalárske štúdium
9. 2. 2024 - Pre magisterské štúdium: termín bude upresnený
Projekty katedry
-
podKASty – podcast o filmovom umení
Katedra filmových/audiovizuálnych štúdií rozbieha na pôde FTF úplnú novinku – podcastovú reláciu podKASty. Myšlienka sa rodila dlho, technické náležitosti zreli ako víno, ale už je dieťa na svete. Zhovárame sa o kinematografii; živote na škole; veciach, čo nás tešia i trápia; umení; zdraví; filmových akciách, krásach aj úskaliach nášho povolania – kritickej reflexie, historického skúmania či teoretického uchopovania siedmeho umenia.
Viac o projekte: podKASty
-
Oral History
Od školského roku 2007/2008 sa naši študenti a študentky v spolupráci so študentmi ďalších katedier FTF VŠMU podieľajú na riešení projektu Oral history – Audiovizuálne záznamy pamätníkov slovenskej kinematografie.
Oral history alebo orálna história – hovorená, rozprávaná história – je novodobou interdisciplinárnou metódou poznávania dejín. Sleduje individuálne zážitky a skúsenosti – veď niektoré svedectvá o uplynulých obdobiach sa nedajú získať inak ako autentickým rozhovorom s priamymi účastníkmi minulých dejov. V oblasti slovenskej filmologickej historiografie doteraz neprebehlo systematické skúmanie dejín prostredníctvom metódy orálnej histórie, ktoré by viedlo rozhovory so staršími, častokrát zabudnutými filmovými tvorcami. Aspekt zviditeľnenia, v našom prípade audiovizuálnym záznamom, pritom zohráva dôležitú úlohu – veď o mnohých tvorcoch hranej, dokumentárnej, animovanej a televíznej tvorby existujú len sporé fotografické a textové záznamy, a hoci figurujú v dejinách slovenskej kinematografie, získať o nich ucelený obraz je takmer nemožné.
Viac o projekte: Oral History
-
Obrazy (proti) extrémizmu
Edukačno-edičný projekt Obrazy (proti) extrémizmu je bezprostrednou reakciou pedagógov a pedagogičiek Katedry filmových štúdií na vzostup pravicového extrémizmu, ktorý do našej spoločnosti zasieva strach, agresivitu, xenofóbne a homofóbne prejavy a svojimi zjednodušenými populistickými receptami si získava sympatie najmä mladej generácie. Nápad vznikol spontánne po parlamentných voľbách v marci 2016 a vďaka finančnej podpore Audiovizuálneho fondu a spolupráci so Slovenským filmovým ústavom sme rozbehli prípravné práce, ktorých výsledkom je vydanie 2-DVD, určeného najmä pre študentov a pedagógov všetkých typov stredných škôl.
Viac o projekte: Obrazy (proti) extrémizmu
-
Filmová výchova
Film a príbuzné médiá majú v našej kultúre čoraz významnejšie miesto, do učebných osnov sa však ich dôležitosť premieta len veľmi pomaly. Či už je to tým, že mnoho ľudí je na základe každodenného stretávania sa s filmom mylne presvedčených, že mu dokážu prirodzene rozumieť – a pritom im často unikajú zložité mechanizmy, ukryté pod jeho zdanlivo ľahko dekódovateľným povrchom – alebo z iných dôvodov, s každým ďalším oneskorením potreba osvojenia si kritického vzťahu k videnému výrazne narastá.
Katedra audiovizuálnych štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU preto ponúka pedagógom a študentom stredných škôl projekt, na základe ktorého si môžu osvojiť schopnosť vnímať médiá, rozumieť im a využívať ich v súlade s vlastnými špecifickými požiadavkami.
Projekt filmovej výchovy pre stredné školy, ktorý bol podporený grantom Ministerstva školstva rozširuje osnovy výuky dejín umenia a slúži na popularizáciu filmového umenia a vedy. Je zameraný na študentov stredných škôl, ktorým sú určené prednášky a projekcie, a na ich pedagógov, ktorým je určený výstup z projektu v podobe základnej príručky filmovej výchovy pre stredné školy, s ktorou môžu ďalej samostatne pracovať v priebehu vlastného vyučovacieho procesu.
Viac o projekte: Filmová výchova pre pedagógov a študentov stredných škôl
-
Časopis Frame
Frame je časopis, ktorý už niekoľko rokov vzniká na pôde Katedry filmových štúdií (pôvodne Katedry audiovizuálnych štúdií). Nevznikol z povinnosti, ale z potreby. Z potreby nájsť, založiť a dlhodobo prevádzkovať platformu, kde sa budú môcť – verejne, a to je dôležité – prezentovať študenti z našej katedry. Kde budú môcť – hromadne, a to je tiež dôležité – predviesť, ako dokážu reflektovať filmovú tvorbu našu i zahraničnú, ako o nej premýšľajú a v akej kvalite vedia svoje myšlienky dať na papier.
Viac o časopise Frame
-
Publikácie a učebné texty
Literatúra nás na Katedre filmových štúdií baví a občas aj živí. Študentky a študenti si cibria formálnu stránku textov na predmete Kultúra písaného slova a od prvého ročníka sú vedení k publikovaniu textov v printových či elektronických médiách. Schopnosť vyjadrovať sa písomne je pre budúcich absolventov tohto odboru zásadná, ak ostanú v branži, bez písania – a platí, že čím kvalitnejšie, tým lepšie – sa v podstate takmer nezaobídu, či už z nich budú filmoví teoretici, historici, publicisti, organizátori filmového života, spolupracovníci filmových festivalov či iných s filmom spojených podujatí, popularizátori umenia, kinári, archivári, kultúrni pracovníci…
Pedagógovia a pedagogičky katedry publikujú v odborných a recenzovaných časopisoch a konferenčných zborníkoch, pôsobia ako zostavovatelia a zostavovateľky filmologickej odbornej literatúry, vydávajú knihy vo vydavateľstvách (VŠMU, Slovenský filmový ústav, Asociácia slovenských filmových klubov, FOTOFO, Vlna – Drewo a srd atď.) a tiež píšu elektronické príručky a učebné texty k aktuálne riešeným projektom a predmetom.
História katedry
Až do prelomu päťdesiatych a šesťdesiatych rokov sa na Slovensku filmologickým problémom, výskumu či výučbe nevenovala žiadna inštitúcia. Napriek neexistujúcej domácej platforme odborného filmového vzdelávania sa už v tomto období začali objavovať niektoré publicistické osobnosti, ktoré v nasledujúcich rokoch ovplyvnili smerovanie slovenskej filmovej žurnalistiky.
Rozmach filmológie na Slovensku v druhej polovici sedemdesiatych rokov vyústil do konštituovania študijného odboru Filmová veda na Divadelnej fakulte VŠMU v školskom roku 1978/79, avšak ešte nie samostatne, ale v kombinácii s divadelnou vedou. V priebehu osemdesiatych rokov sa spočiatku úspešný pokus o konštituovanie filmovej vedy ako študijného odboru na istý čas prerušil. Toto spomalenie sľubného vývoja bolo spôsobené administratívnym rozhodnutím o presunutí odboru z Vysokej školy múzických umení na Univerzitu Komenského. Medzitým však počet filmových odborov na Divadelnej fakulte narastal a zmenila sa aj politická situácia, čo umožnilo 14. 6. 1990 ustanovenie samostatnej Filmovej a televíznej fakulty. V tom istom roku na tejto fakulte vzniká aj samostatná Katedra filmovej vedy. Fungovala až do roku 2003, keď sa začal proces jej transformácie na subkatedru v rámci ateliéru aplikovanej dramaturgie.
Dnes je katedra znova samostatná. Niekoľko rokov fungovala pod názvom Katedra audiovizuálnych štúdií, od školského roka 2022/2023 sa premenovala na Katedru filmových štúdií. Zmena názvu súvisí s tým, že Akreditačná agentúra schválila nový študijný program Teória divadla, filmu a hudby, ktorý budú spoločne realizovať Katedra divadelných štúdií na Divadelnej fakulte, Katedra filmových štúdií na Filmovej a televíznej fakulte a Katedra teórie hudby a Katedra teórie tanca na Hudobnej a tanečnej fakulte. Interdisciplinárne sa tak prepájajú nielen teoretické štúdium s praktickými odbormi, ale aj umenovedy venované rôznym múzam. Študentky a študenti majú možnosť v rámci novovzniknutého Inštitútu teórie divadla, filmu a hudby participovať na spoločných konferenčných, výskumných či publikačných projektoch a rozširujú sa im šance odborného uplatnenia v praxi. Katedra filmových štúdií poskytuje svojim poslucháčkam a poslucháčom rozvíjanie talentu a osvojenie si znalostí v unikátnom spojení teoretických a praktických aspektov audiovízie.
Absolventi a absolventky
Niektorí z absolventov a absolventiek katedry:
- Daniel Bernát – filmový publicista, dlhoročný šéfredaktor časopisu Film.sk
- Lena Bohunicki – koordinátorka distribučnej spoločnosti FILMTOPIA
- Maroš Brojo – manažér asociácie herných vývojárov SGDA (Slovak Game Developers Association)
- Peter Dubecký – generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu (SFÚ)
- Zita Hosszúová – vedúca kina Lumière v Bratislave, festival Inakosť
- Tomáš Hudák – zostavovateľ filmových sekcií festivalov (napr. Cinematik, Štyri živly), zamestnanec SFÚ
- Peter Konečný – šéfredaktor Kinema.sk, popularizátor, publicista, programmer Cinematiku
- Eva Križková – výkonná riaditeľa Filmového festivalu Jeden svet
- Lenka Kuchtová – archivárka v televíznom archíve RTVS
- Monika Lošťáková – programová a projektová koordinátorka pre Visegrad Film Forum a Febiofest, producentka v Nutprodukcii a Superfilme
- Michal Michalovič – vedúci oddelenia vedy a výskumu Slovenského filmového ústavu
- Ľubica Orechovská – producentka, koordinátorka Bažant Kinematografu
- Ivan Ostrochovský – filmový producent a režisér
- Ján Pagáč – odborný pracovník Slovenského filmového ústavu (oddelenie dokumentácie a knižničných služieb)
- Lea Pagáčová – odborná pracovníčka Slovenského filmového ústavu (oddelenie Audiovizuálne informačné centrum)
- Pavel Smejkal – festivalový programmer, publicista, scenárista a režisér
- Matej Sotník – filmová sekcia mesačníka Kapitál
- Ondrej Starinský – šéfdramaturg dokumentárnej a vzdelávacej tvorby RTVS
- Adam Straka – platforma Film Expanded, Dokument na kolesách
- Peter Závadský – filmový historik, Slovenský filmový ústav
Kontakty
Katedra filmových štúdií
Svoradova 2/A, Bratislava
Mgr. Zuzana Mojžisová, PhD.
vedúca katedry