Filmové umenie a multimédiá [ArtD.]

Základné informácie

  • Študijný odbor: Umenie
  • Študijný program: Filmové umenie a multimédiá
  • Študijný plán/modul:
  • Dosiahnutá kvalifikácia: artis doctor
  • Forma štúdia: denná / externá
  • Štandardná dĺžka štúdia: 6 semestrov / 8 semestrov
  • Počet kreditov: 180 kreditov

Cieľom doktorandského štúdia je vzdelávanie komplexných umeleckých osobností na poli audiovízie a multimédií.

Štúdium poskytuje možnosť rozvíjať ich teoretické a praktické vedomosti a zručnosti, nadobudnuté v magisterskom stupni, ako aj osobitý talent pre samostatnú tvorivú prácu a reflexiu modernej spoločnosti 21. storočia vo všetkých oblastiach audiovizuálnej tvorby.

Študenti a študentky ku koncu štúdia dosahujú originálnu,  hodnotovo neotrasiteľnú umeleckú výpoveď, ktorá posúva slovenskú audiovíziu k výraznej medzinárodnej konfrontácii.

Doktorandský študijný program filmové umenie a multimédiá je nadväzujúcim programom pre magisterské študijné programy FTF VŠMU v študijnom odbore umenie a príbuzných programoch odboru umenie. Fakulta poskytuje vzdelávanie v dennej a externej forme štúdia.

Čo budem študovať?

Štúdium je postavené na individuálnej tvorivosti a realizácii konkrétneho autorského umeleckého diela, či kreatívneho umeleckého výkonu. Obsah sa dopĺňa  štúdiom širších kontextov humanitných a spoločenských vied.

Štúdium sa profiluje cez individuálny prístup k študentom, zameriava sa na cielené rozvíjanie ich talentu a na adresné usmerňovanie ich tvorivých snažení. Tento úzky kontakt pedagóga a študenta umožňuje získavať rýchlu spätnú väzbu o efektívnosti výučby a pomáha modifikovať ďalšie kroky študijného procesu.

Pedagógovia sa zameriavajú na tesnejšie prepojenie teórie a praxe a na zachytenie aktuálnych trendov vo vývoji umeleckého druhu. Pre rozvíjanie osobnosti študenta  je dôležité zdôrazňovať širokú kontextuálnosť tvorivých procesov, ich previazanosť na pohyb v spoločnosti. Autorské gesto nie je len výrazom ovládnutia technológie, ale aj schopnosti nazerať na problematiku tvorby s vedomím širokých súvislostí.

Štúdium posúva aj hranice smerom k medzinárodnému pôsobeniu študentov. Podmienkou úspešného ukončenia doktorandúry je aspoň jedna kvalitatívne relevantná medzinárodná aktivita v umeleckej, organizačnej, vývojovej, či publikačnej  oblasti.


Profil absolventa

Vedomosti

Absolvent získa poznatky založené na súčasnom stave výskumno-umeleckého a umeleckého poznania najmä na vlastnom príspevku k nemu. Preukazuje schopnosť a pripravenosť na samostatnú tvorivú, výskumnú a umeleckú činnosť v oblasti filmu a multimediálnych umení, na medzinárodnom zverejňovaní jej výsledkov, na formovaní trendov a koncepcií v oblasti umenia a kultúrnych politík.

Zručnosti

Absolvent ovláda metodológiu komunikácie v celom reťazci prípravy a realizácie AV diela, analytickým úsudkom detekuje myšlienkovú štruktúru realizovaného umeleckého diela a v tvorivom prostredí moderných technológií je pripravený objavovať nové riešenia praktických a teoretických problémov audiovizuálnej tvorby. Nevyhnutnou súčasťou je permanentné udržiavanie kontaktu s najnovšími trendmi v audiovízií ako takej, hlavne však v profesii, v ktorej pôsobí. Vytvára si tak predpoklady pre kontinuálny vlastný profesionálny vývoj a permanentné vzdelávanie sa vo svojom obore, čo mu umožňuje kriticky reflektovať vlastnú tvorbu a uplatniť túto sebareflexiu pri koncipovaní a realizácii nových umeleckých projektov.

Kompetentnosti

Absolvent je pripravený podieľať sa na formovaní trendov v oblasti audiovízie ako filmový a multimediálny umelec, vedúci tvorivých tímov, autor umeleckých projektov alebo vysokoškolský učiteľ, či odborník na kultúrnu politiku a zastávať funkcie v umeleckých zväzoch, fondoch, kultúrnych, verejných, verejnoprávnych inštitúciách.


Podmienky prijatia

Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium je absolvovanie študijného programu druhého stupňa. Prijatie uchádzačov, ktorí ešte nemajú vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, je podmienené jeho získaním najneskôr do dňa zápisu.


Témy doktorandského štúdia

Dekanka Filmovej a televíznej fakulty VŠMU vypisuje prijímacie konanie na doktorandské štúdium pre akademický rok 2024/25 v študijnom odbore UMENIE, študijný program Filmové umenie a multimédiá v internej aj v externej forme.

V akademickom roku 2024/25 bude FTF otvárať max 6 interných a 4 externé doktorandské miesta:

  • Strih celovečerného hraného filmu s dôrazom na psychologické aspekty filmového strihu a prácu s emóciami v strihovej skladbe

    Študijný odbor: UMENIE

    Študijný program 3. stupňa: FILMOVÉ UMENIE A MULTIMÉDIÁ

    Textová časť dizertačnej práce: Emócie a psychológia v kontexte filmu a strihovej skladby.

    Školiace pracovisko: Ateliér strihovej skladby

    Školiteľ:  Doc. Maroš Šlapeta ArtD.

    Anotácia: Zámerom témy dizertačnej práce  je skúmať podstatu a možnosti práce s emóciami v strihovej skladbe a tiež psychologické aspekty práce v strižni, ktoré ovplyvňujú vnútorné prežívanie strihača.

    Forma štúdia: interná

     

  • Krátky animovaný film v dĺžke 5 – 15 minút

    Študijný odbor: UMENIE

    Študijný program 3. stupňa: FILMOVÉ UMENIE A MULTIMÉDIÁ

    Textová časť dizertačnej práce: Nové digitálne a nedigitálne postupy v súčasnej bábkovej animácii

    Školiace pracovisko: Ateliér animovanej tvorby, Filmová a televízna fakulta, VŠMU v Bratislave

    Školiteľ: doc. Mgr. art. Ivana Laučíková, ArtD.

    Anotácia: Textová časť dizertačnej práce má preskúmať možnosti využitia nových postupov, ktoré prenikajú do výroby bábkových filmov s vývojom digitálnych aj nedigitálnych technológií (3D tlač, motion control kamery, silikónové odliatky, kombinácie bábkovej a 3D animácie, využitie nástrojov AI na retuš a i.). Krátky animovaný film, ktorý je umeleckým výstupom dizertačnej práce, má demonštrovať využitie nových postupov bábkovej animácie v krátkom animovanom filme.

    Forma štúdia: interná

     

     

  • Dlhometrážny autorský dokumentárny film nad 70 min

    Študijný odbor: UMENIE

    Študijný programy 3. stupňa: FILMOVÉ UMENIE A MULTIMÉDIÁ

    Textová časť dizertačnej práce: AUTORSKÝ DOKUMENTÁRNY FILM AKO PROSTRIEDOK SOCIÁLNEJ ANGAŽOVANOSTI V SÚČASNOM MEDIÁLNOM PROSTREDÍ NA SLOVENSKU

    Školiace pracovisko: Ateliér réžie dokumentárneho filmu

    Školiteľ: prof. Ingrid Mayerová, ArtD.

    Anotácia: Zmyslom tejto práce je odhaliť utilitárny potenciál špecifických vlastností autorského dokumentárneho filmu (v kontexte dnešného Slovenska) pre dosahovanie spoločenskej zmeny a preskúmať predpoklady jeho realizácie s ohľadom na aktuálne trendy demokratizácie informačného trhu a demasifikácie médií. V druhom pláne je položená otázka, kedy začína byť utilitárna inštrumentalizácia a striktná podriadenosť verejnému záujmu deštruktívna pre podstatu autorskej tvorby, ktorú možno vidieť v jedinečnosti subjektívnej výpovede a exploratívnej kreativite.

    Forma štúdia: interná

  • Dlhometrážny koprodukčný dokumentárny film s obsahovým zameraním hľadania vlastnej identity a kultúrnych hodnôt

    Študijný odbor: UMENIE

    Študijný programy 3. stupňa: FILMOVÉ UMENIE A MULTIMÉDIÁ

    Textová časť dizertačnej práce: Právne aspekty výroby a distribúcie audiovizuálnych diel.

    Školiace pracovisko:   Katedra produkcie a distribúcie

    Školiteľ: doc. Barbara Hessová, ArtD.

    Anotácia: Cieľom práce je produkcia dlhometrážneho koprodukčného dokumentárneho filmu s textovou reflexiou na komplexnú analýzu právnych aspektov výroby a distribúcie audiovizuálnych diel. Text by mal obsahovať analýzu právnych predpisov a judikatúry v oblasti občianskeho práva, autorského práva, obchodného práva, pracovného práva, správneho práva a iných právnych odvetví, ktoré regulujú spoločenské vzťahy v oblasti výroby a distribúcie audiovizuálnych diel.

    Forma štúdia: interná

  • Využitie Umelej inteligencie v tvorbe audiovizuálneho diela. Realtime renderery v procese tvorby audiovizuálneho diela. Rozsah výstupu vybrané sekvencie z audiovizuálnych diel.

    Študijný odbor: Umenie

    Študijný program 3. stupňa: Filmové umenie a multimédiá

    Textová časť dizertačnej práce: Analýza naratívnych a vizuálnych aspektov procesu tvorby audiovizuálneho diela pomocou UI a vplyv inovatívnych technológií v kontexte s autorskou estetikou, experimentovaním a vplyvom nových médií.

    Školiaci ateliér: Ateliér vizuálnych efektov a herného dizajnu

    Školiteľ: doc. Ladislav Dedík, ArtD.

    Anotácia: Analýza naratívnych a vizuálnych aspektov procesu tvorby audiovizuálneho diela pomocou UI a vplyv inovatívnych technológií v kontexte s autorskou estetikou, experimentovaním a vplyvom nových médií. Predpokladaný rozsah 5-15 min.

    Forma predkladaného projektu komisii: Projekt praktickej dizertačnej práce vo formáte PDF spolu s myšlienkovým náčrtom textovej časti dizertačnej práce a vizualizáciou.

    Forma štúdia: interná

  • Nové spôsoby snímania obrazu hraného filmu v rozsahu minimálne 80 min, ich uplatnenie v modernej kinematografii s dôrazom na podporu príbehu a výtvarného vyznenia filmového diela

    Téma textovej časti dizertačnej práce: Súčasné umelecké a výtvarné postprodukčné metódy tvorby filmového obrazu.

    Školiace pracovisko: Ateliér kameramanskej tvorby

    Školiteľ:  prof. Ivan Finta, ArtD.

    Anotácia: Téma je zameraná na silný a individuálny vplyv kameramana na filmové dielo, v ktorom má obraz a formálne postupy a obrazové riešenia dominantné postavenie. Od doktoranda sa očakáva, že jeho výstupnou prácou bude filmové dielo v ktorom bude jeho prínos a obrazová koncepcia výrazná a osobitá. V textovej časti dizertačnej práce sa od doktoranda očakáva výskum, kam sa tvorba obrazu vo filme posunula. Ako tvorbu ovplyvňujú moderné technológie. Ako sa mení alebo nemení divák a jeho nároky. Aké sú trendy do budúcna. Textová časť práce má mať rozsah a kvalitu učebného textu.

    Forma štúdia: interná

  • Produkcia dlhometrážneho koprodukčného animovaného filmu

    Téma textovej časti dizertačnej práce: Vývoj, financovanie, výroba, post-produkcia, distribúcia a predaj dlhometrážneho koprodukčného animovaného filmu.

    Školiace pracovisko: Katedra produkcie a distribúcie

    Školiteľ: doc. Mgr. Erik PANÁK, ArtD.

    Anotácia: Cieľom práce je produkcia dlhometrážneho koprodukčného animovaného s textovou explikáciou vývoja, financovania, výroby, post-produkcie, distribúcie a predaja filmu na národných a medzinárodných úrovniach prostredníctvom sales agenta s reflexiou na zadanú tému.

    Forma štúdia: externá

  • Animovaný film ako PR podpora multimediálneho diela v rozsahu 5- 15 minút

    Textová časť dizertačnej práce: Prepojenie multimediálneho diela a animovaného filmu.

    Školiaci ateliér: Ateliér vizuálnych efektov a herného dizajnu

    Školiteľ: doc. Ing. Marek Ježo, ArtD.

    Anotácia: Mediálne prepojenia medzi svetom počítačových hier a filmovým priemyslom sa stalo bežnou súčasťou umeleckej tvorby. Možnosťou takéhoto prepojenia je aj prepojenie medzi multimediálnym dielom ( počítačová hra) a vizualitou či príbehovou náplňou animovaného filmu. Cieľom textovej časti práce je poskytnúť hlbší pohľad na komplexný vzájomne obohacujúci vzťah medzi animovanými filmami a multimediálnymi dielami, a ukázať, ako tento vzťah môže ovplyvniť umelecký výraz a vnímanie diela v rámci digitálneho umenia a zábavného priemyslu. Umeleckým výstupom dizertačnej práce je krátky animovaný film, ktorý demonštruje jeho využitie s multimediálnym dielom.

    Forma predkladaného projektu komisii: Projekt praktickej dizertačnej práce vo formáte PDF spolu s myšlienkovým náčrtom teoretickej dizertačnej práce a vizualizáciou.

    Forma štúdia: externá

  • Krátky animovaný film v dĺžke 5 – 15 minút

    Téma textovej časti dizertačnej práce: Vizualizácia a metaforizácia psychických stavov v animovanom filme

    Školiace pracovisko: Ateliér animovanej tvorby, Filmová a televízna fakulta, VŠMU v Bratislave

    Školiteľ: doc. Mgr. art. Ivana Laučíková, ArtD.

    Anotácia: Animácia má vďaka svojej metaforickej povahe schopnosť dávať konkrétny obraz abstraktným fenoménom. Textová časť dizertačnej práce má preskúmať, ako dokáže animácia vizuálne a metaforicky narábať s abstraktným motívom psychického stavu, rozpoloženia, pocitov alebo psychického zdravia ako takého. Krátky animovaný film, ktorý je umeleckým výstupom dizertačnej práce, bude demonštrovať využitie metaforického zobrazenia psychických stavov v krátkom animovanom filme.

    Forma štúdia: externá

  • Krátky animovaný film v dĺžke 5 – 15 minút

    Téma textovej časti dizertačnej práce: Prepis literatúry do animovanej tvorby.

    Školiace pracovisko: Ateliér animovanej tvorby, Filmová a televízna fakulta, VŠMU v Bratislave

    Školiteľ: doc. Mgr. art. Patrik Pašš ml., ArtD

    Anotácia: Prepis literatúry do filmu vždy prináša určité obmedzenia ale i výzvy. Pri animovanej tvorbe je to zvlášť osobité. Náročnosť technológie núti k maximálnej časovej úspore a skratke deja. Pohybujeme sa v štylizovanom prostredí, akú výrazovú poetiku použiť? Čomu dali režiséri prednosť: akčnému rozprávaniu, alebo výtvarnému obrazovému zážitku? Ako tvorcovia pracujú s hovoreným slovom? Ako sa tvorcovia pohybujú mimo typických žánrov animovaného filmu, ktorými sú rozprávka a groteska?

    Forma štúdia: externá


Prihláška a priebeh prijímacieho konania

Termín podania prihlášky: do 8.4.2024

Každý uchádzač o doktorandské štúdium musí absolvovať prijímacie skúšky v školou stanovenom termíne 24.4.2024 prezenčnou formou na FTF VŠMU v Bratislave.

e-Prihláška

Prijímacia skúška sa skladá:

  • zo skúšky z cudzieho jazyka (nemecký, anglický, podľa voľby uchádzača)
  • z prezentácie projektu doktorandského štúdia  (uprednostňuje sa projekt, v ktorom sú jasne a konkrétne formulované postupy a ciele, ktoré chce uchádzač v doktorandskom štúdiu dosiahnuť.)  

Kompletne vyplnenú elektronickú prihlášku výlučne z https://e-prihlaska.vsmu.sk  je nevyhnutné vyplniť a potvrdiť v systéme najneskôr 8.4.2024 Systém po vyplnení ponúkne tlač príkazu na úhradu so všetkými potrebnými informáciami k platbe.

Prihlášku je nevyhnutné stiahnuť a poslať mailom na adresu mihokova@vsmu.sk najneskôr do 8. 4. 2024 spolu s kompletným PROJEKTOM dizertačnej práce.

K prihláške uchádzač povinne priloží a zašle mailom na mihokova@vsmu.sk najneskôr do 8. 4. 2024:

  • Projekt dizertačnej práce
  • Profesijný životopis 
  • Portfólio umeleckej, resp. teoretickej činnosti
  • Scany, resp. kópie diplomov o dosiahnutom vzdelaní a o štátnom občianstve (zahraniční  študenti)  
  • Scan, resp. fotografiu OP/ID karty a karty poistenca 
  • Potvrdenie o uhradení poplatku za materiálne zabezpečenie doktorandského prijímacieho  konania vo výške 40,- EUR
  •  Príloha k projektu, ktorá dokladuje prepojenie zamýšľanej výskumnej umeleckej činnosti s praxou. Jedná sa o vyjadrenie záujmu o produkovanie diela externým producentom AV diela, ktorého súčasťou bude umelecký výkon doktoranda a to minimálne vo forme vyjadrenia záujmu (tzv. Letter of Intent, LOI) a stručnej producentskej stratégie s dokladovaním prípadného získaného financovania.
  • Uchádzač v projekte  ďalej uvedie aj zamýšľanú medzinárodnú aktivitu, realizovanú počas doktorandského štúdia, ktorá sa vzťahuje k jeho umeleckému, prípadne teoretickému, organizačnému, či inému výkonu počas doktorandského štúdia.
  • súpis ďalších odborných výsledkov, projektov a iných aktivít (výskumných, pedagogických,
    dramaturgických, manažérskych atď.).

Potvrdenie a zaslanie prihlášky po stanovenom termíne nebude akceptované a uchádzač sa nebude môcť zúčastniť prijímacej skúšky. Poplatok za prijímacie konanie v prípade neúčasti na prijímacom konaní bude vrátený vo výške 50 % len na základe žiadosti a zároveň lekárskeho potvrdenia.


Školné a poplatky

  • Podľa Smernice o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom na Vysokej škole múzických umení v Bratislave je výška školného pre študentov, ktorí študujú v externej forme doktorandského stupňa štúdia v akademickom roku 2024/25 stanovená na sumu 2150,- €/akademický rok.
  • Poplatok za prijímacie konanie: 40 € (elektronická prihláška)

Kontakty

Mgr. Jana Mihoková
študijný referent pre magisterské a doktorandské štúdium

JANA.MIHOKOVA@VSMU.SK
02 2100 6511, KL. 511