Katedra divadelných štúdií

Štúdium divadelnej teórie bolo súčasťou výučby na Divadelnej fakulte od jej vzniku. Katedra si počas svojej existencie prešla rôznymi názvami a zaujímavým vývojom − súčasťou Katedry divadelnej teórie bola spočiatku aj dramaturgia, neskôr po jej odčlenení sa pracovisko premenovalo na Katedru divadelnej vedy. Tá koncom sedemdesiatych rokov absorbovala aj film a vznikla Katedra divadelnej a filmovej vedy.

V roku 1986 bol síce odbor na VŠMU zrušený a prešiel na Filozofickú fakultu Univerzity Komenského, no veľmi rýchlo, už v akademickom roku 1987/88 sa pracovisko znovu konštituovalo pod názvom Katedra teórie a dejín dramatických umení. Ďalšie zmeny a nové akreditačné procesy spôsobili opätovné zmeny názvu na Katedru divadelnej vedy, Katedru teórie a kritiky divadelného umenia a napokon na dnešnú Katedru divadelných štúdií.

Cieľom štúdia na katedre je poskytnúť študentom a študentkám prehľad a orientáciu v historických a súčasných tendenciách divadla, dôležité je aj prepojenie s ostatnými humanitnými disciplínami (literatúra, výtvarné umenie, hudba, filozofia, sociológia, psychológia, kultúrne vedy a  pod.) Počas štúdia získate poznatky z oblasti procesov umeleckej autorskej tvorby, organizácie divadelného života, divadelnej teórie, histórie, kritiky a dokumentácie.

Na Katedre divadelných štúdií budete študovať v malých skupinách s individuálnym prístupom, pravidelne chodiť do divadla a na divadelné festivaly, publikovať reflexie v školskom časopise a diskutovať o divadle na rôznych platformách. Budete mať tiež možnosť zúčastňovať sa zahraničných študijných pobytov a pracovať v divadelných inštitúciách so známymi divadelníkmi a teatrológmi.

Uplatnenie nájdete predovšetkým v oblasti kultúrnej publicistiky, divadelnej kritiky, histórie, v redakciách rôznych druhov médií, vo vydavateľstvách. Môžete tiež organizovať kultúrne a vzdelávacie podujatia či uplatniť sa v oblasti PR a marketingu, v dokumentačných centrách a pamäťových inštitúciách, prípadne neziskových organizáciách. Uplatniť sa môžete aj v tvorivých profesiách – napríklad na dramaturgických pozíciách.

Prednášky renomovaných odborníkov, konferencie a publikácie

Okrem prednášok, seminárov a ateliérov domácich pedagógov, ktorí patria medzi kapacity vo svojej oblasti, budete mať množstvo príležitostí sa konfrontovať aj s renomovanými osobnosťami zo zahraničia. Hosťovské prednášky či masterclassy sa konajú priamo na pôde školy či mimo nej, často v spolupráci s Divadelným ústavom Bratislava, prípadne so Slovenskou akadémiou vied. Pedagógovia a pedagogičky KDŠ tiež organizujú a sú prizývaní aj na rôzne konferencie a kolokviá, na ktorých sa budete môcť zúčastniť ako poslucháči. Súčasťou práce katedry je aj výskum, ktorého výsledkom sú zborníky a monografie zamerané na rozmanité témy spadajúce do rôznych oblastí teatrologického bádania.

Festivaly

Súčasťou štúdia na KDŠ je aj možnosť zúčastňovať sa slovenských aj zahraničných divadelných festivalov, ktoré vám môžu sprostredkovať nové skúsenosti a zážitky. Na domácich festivaloch ako Divadelná Nitra, Nová dráma/New Drama či Dotyky a spojenia v Martine, a tiež na českých festivaloch ako Ost-ra-varDivadelní Flora v Olomouci a študentských festivaloch Setkání/Encounter v Brne a Zlomvaz v Prahe sa môžete podieľať na tvorbe festivalových denníkov, participovať v diskusných platformách či rozvíjať svoje zručnosti na workshopoch a seminároch kritiky.

Časopis Reflektor

Praktickú skúsenosť s reflexiou divadla môžete nadobudnúť v redakcii fakultného divadelného časopisu. Časopis Reflektor vzniká v rámci Ateliéru tvorby divadelného periodika a jeho súčasťou sú reflexie školských inscenácií, ale aj tvorby iných divadiel na Slovensku a v zahraničí, články z festivalov a iných kultúrnych podujatí, ankety a rozhovory s divadelníkmi. Časopis ponúka aj priestor pre literárnu tvorbu mladých talentov a prináša aktuality z diania v divadelnej kultúre. Redakcia Reflektoru tiež organizuje neformálne diskusie o školských inscenáciách pod názvom Brunch s kritikmi.


Pedagógovia

Profesori
  • prof. PhDr. Jana Wild, PhD.
  • prof. PhDr. Nadežda Lindovská, PhD.
Docenti
  • doc. Zdenka Pašuthová, ArtD.
  • doc. Karol Mišovic, PhD.
  • doc. Vladislava Fekete, ArtD.
Odborní asistenti
  • Mgr. Ján Šimko, PhD.
  • Dott. Michal Denci, PhD.
  • Mgr. art. Martina Mašlárová, PhD.
  • Mgr. Dáša Čiripová, PhD.
Externí spolupracovníci
  • Mgr. Mgr. art. Zuzana Andrejco Ferusová
  • Mgr. art. Lenka Dzadíková, ArtD.
  • MgA. Marek Godovič, PhD.
  • PhDr. Zuzana Konopásková
  • Mgr. Michaela Mojžišová, PhD.
  • PhDr. Viera Langerová, PhD.

Interní doktorandi
  • Mgr. art. Alexandra Rychtarčíková
  • Mgr. art. Alžbeta Vakulová

Študijné plány

Katedra divadelných štúdií aktuálne zabezpečuje výučbu v nasledovných študijných plánoch v rámci akreditovaného študijného programu:


Prijímacie konanie

Nároky na uchádzačov a uchádzačky a informácie o termínochpriebehu prijímacích skúšok sú zverejnené na stránkach jednotlivých študijných plánov, ktoré Katedra divadelných štúdií ponúka.

Projekty katedry

  • Hello, my name is Shakespeare!
  • Slovenské divadlo a Čechov

    Podtitul: Množina interpretačných prístupov slovenských divadelníkov k inscenovaniu diela svetového dramatika

    Projekt KEGA 2021 – 2023 (011VŠMU-4/2021): Dramatik Anton Pavlovič Čechov patrí k najslávnejším a najinscenovanejším svetovým dramatikom, jeho tvorba ovplyvnila rozvoj divadelného umenia vo svete i na Slovensku. Projekt je zameraný na výskum interpretácie Čechovových hier v slovenskom divadle na konci 20. storočia a na začiatku 21. storočia. Sumarizuje a reflektuje skúsenosti významných osobností našej kultúry a javiskového umenia z oblasti herectva, réžie, dramaturgie a javiskového výtvarníctva. Zaznamenáva množinu tvorivých metód a originalitu slovenského príspevku k rozvoju inscenačných podôb Čechovovho dramatického dedičstva.

    Hlavná riešiteľka projektu: Prof. PhDr. Nadežda Lindovská, PhD.

  • Inovácia dokumentačnej a teatrologickej praxe

    Podtitul: Rekonštrukcia a digitalizácia inscenačnej tvorby VŠMU po roku 2000

    Projekt KEGA 2022 – 2024 (003VŠMU-4/2022): Projekt sa zameriava na inováciu obsahovej náplne predmetov zameraných na nadobúdanie základných zručností v oblasti odbornej dokumentácie (zberu, evidencie, uchovávania a analýzy) a následného vedeckého výskumu inscenačnej tvorby. Inovovaná obsahová náplň predmetov umožní revitalizovať a digitalizovať zachované zbierky materiálov k inscenáciám Divadla Lab, Operného štúdia a tanečných inscenácií VŠMU a súčasne budovať nové, odborne spracované zbierky. Základnými výstupmi projektu bude sprístupnenie informácií pre odbornú i širšiu verejnosť formou doplnenia relevantných informačných databáz a popularizačno-vedeckými podujatiami (výstavy, inscenované prednášky, scénické čítania).

    Vedúca projektu: doc. Mgr. art. Zdenka Pašuthová, ArtD.

  • Inovatívne metódy a obsahy výuky celofakultného povinného a štátnicového predmetu dejiny svetového divadla

    Podtitul: s využitím digitálnych technológií a nových médií z perspektívy transkultúrnych kontextov a výmenných procesov

    Projekt KEGA 2022 – 2024 (001VŠMU-4/2022): Projekt je zameraný na inovatívne a digitalizované formy a obsahy výučby dejín svetového divadla, povinného a na bakalárskej úrovni štátnicového predmetu pre všetkých študentov Divadelnej fakulty, s osobitným zreteľom na kombinované a dištančné metódy vzdelávania.

    Hlavná riešiteľka projektu: Prof. PhDr. Jana Wild, PhD.

  • Crossing Borders with Shakespeare since 1945: Central and Eastern European Roots and Routes

    Projekt Medzinárodného visegrádskeho fondu (IVF) 6/2022 – 12/2023 (Kód projektu 22210007). Nositeľ projektu: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno. 

    Drawing on the achievements of the previous VF grant (Shakespeare in Central Europe after 1989: common heritage and regional identity), this project aims at mapping how Shakespeare has crossed cultural, political, social borders across Central and Eastern Europe and beyond, since the division of Europe in 1945. We are now interested in elucidating the complex aesthetic and ideological negotiations which take place when Shakespeare’s plays produced in this region travel to new or renewed destinations, in scripting the dialogue between media, genres, formats, culture and critical discourses.

    Spoluriešiteľka projektu: Prof. PhDr. Jana Wild, PhD.  

Absolventi a absolventky

Absolventi a absolventky divadelných štúdií nachádzajú uplatnenie v širokom spektre kultúrnych inštitúcií a komerčných organizácií. Tu je niekoľko z nich:

  • Katarína Cvečková – kritička tanečného divadla, šéfredaktorka portálu www.mloki.sk
  • Margareta Cvečková – asistentka producie TRIGON PRODUCTION
  • Miroslav Dacho – pedagóg Divadelnej fakulty, dramaturg Slovenského komorného divadla v Martine
  • Sláva Daubnerová – performerka, režisérka
  • Miloslav Juráni – ekoteatrológ, výskumný pracovník Divadelného ústavu Bratislava
  • Miriam Kičiňová – riaditeľka Činohry Slovenského národného divadla
  • Jakub Molnár – šéfredaktor časopisu Javisko
  • Sandra Polovková – riaditeľka pamäťovej organizácie Post Bellum
  • Alexandra Sarvašová – dramaturgička Divadla Aréna
  • Martina Vannayová – prekladateľka

Kontakty

Sídlo katedry:
Zochova 1

Mgr. Ján Šimko, PhD.
vedúci katedry

JAN.SIMKO@vsmu.sk
02 2100 6404, kl. 404
Zochova – miestnosť 319

Mgr. art. Alžbeta Vakulová
tajomníčka katedry

AVAKULOVA1@vsmu.sk
02 2100 6404, kl. 404
Zochova – miestnosť 319

Mgr. art. Martina Mašlárová, PhD.
študijná poradkyňa

MARTIna.mASLARova@vsmu.sk
02 2100 6404, kl. 404
Zochova – miestnosť 319