Printové knihy

Knihy, CD a DVD vydané Vysokou školou múzických umení sa dajú kúpiť alebo objednať cez webovú stránku v kníhkupectve Artforum, predajni Klapka a Prospero.

Zoznam printových publikácií, CD a DVD vydaných edičným centrom VŠMU.

Späť na AK VŠMU

Ukážky publikácií vydaných Edičným centrom VŠMU

Filmové umenie

Zuzana Gindl-Tatárová: Practical Dramaturgy I Praktická dramaturgia

Dramaturg pomáha vybrať, analyzovať či aktuálne vyložiť a neskôr aj naštudovať nejakú hru pre potreby svojej scény. Dramaturgia a scenáristika sú od seba neoddeliteľné. Pokým scenáristika vyžaduje spontaneitu a originalitu, pojem dramaturgia v sebe skrýva istý odstup, analýzu, súbor praxou overených postupov, ktoré sú chrbtovou kosťou dramatického písania a celkovej výstavby dramatického diela. Ak sa na literárnej príprave scenára podieľa skúsený a tvorivý dramaturg, stáva sa de facto spoluscenáristom diela. Kniha je skvelou analýzou toho, ako a prečo dobré scenáre fungujú. Pomôže nájsť cestu, ako vyrozprávať svoj príbeh spôsobom, ktorý vám vyhovuje. Prečítanie knihy je prvým krokom k napísaniu výborného filmu.


Jelena Paštéková: Medzi literatúrou a filmom

  • Rok vydania: 2023
  • Počet strán: 103
  • Vydanie: prvé
  • ISBN 978-80-85187-97-7
  • Vydavateľ: Slovenský filmový ústav v spolupráci so Slovenskou asociáciou producentov v audiovízii A VŠMU
  • Objednať z online katalógu AK VŠMU

Publikácia vydaná s podporou grantu „Špičkový tím Ateliéru filmovej tvorby – FTF VŠMU“.
Zborník zo seminára venovaného vedeckej práci Jeleny Paštékovej, laureátky Ceny Petra Mihálika za rok 2021, sa zameriava predovšetkým na vybrané témy a črty jej bádania v oblasti literatúry a kinematografie. Dialogické kontakty slovenského filmu a literatúry v 20. storočí sleduje vždy na pozadí detailne načrtnutej panorámy dejín spoločnosti, zlomov a turbulencií v politike, premien vo vývoji kultúry a umenia. Publikácia zahŕňa texty kolegov Jeleny Paštékovej, ktorí reprezentujú obidva jej domovské inštitúcie, Ústav slovenskej literatúry SAV a Katedru audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU.


Ján Ďuriš Svetlo a farba v kameramanskej tvorbe

Ján Ďuriš: Svetlo a farba v kameramanskej tvorbe

Tri kapitoly: O slovenských filmoch, O českých filmoch, O zahraničných filmoch obsahujú výber z autorkiných recenzií z rokov 2009 až 2016. Výnimku tvorí len článok o Paulovi Newmanovi, ktorý recenziou nie je. Publikované boli najmä v časopise .týždeň, ale zopár aj v mesačníku film.sk. V niekoľkých prípadoch sú zaradené na ten istý film aj dve recenzie, nejde o omyl, ale o zámer. Martin Šulík v úvodnom liste knihy píše: “Koncom deväťdesiatych rokov mi na akejsi premiére režisér Dušan Trančík povedal: „Každý slovenský film je lastovička a na lastovičky sa nestrieľa.“ Upozorňoval na to, že v momente, keď je kinematografia vytlačená na okraj záujmu a stratila akúkoľvek spoločenskú podporu, sa ťažko formuluje kritické hodnotenie diela. Na Slovensku sa vtedy skoro nenakrúcalo, ateliéry na Kolibe sprivatizovali politici, televízia sa stala hlásnou trúbou ideologickej propagandy. Zanikli laboratóriá, rozkradli sa sklady rekvizít, dekorácií a kostýmov. Kontinuita tvorby bola prerušená. Odvtedy sa všeličo zmenilo a  tvoja kniha je toho dôkazom. Vlastne sú to stručné súkromné dejiny kinematografie posledného desaťročia. Tvoje recenzie dokumentujú, že s oživením pôvodnej tvorby došlo aj k obnoveniu základných funkcií filmovej kritiky. Slovenské kritičky a kritici prelomili mlčanie ako František Nebojsa z Werichovej poviedky, ktorý na otázku, prečo celé roky neprehovoril, odpovedal: Nebolo o čom.“


Jana Dudková, Katarína Mišíková: Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media

Jana Dudková, Katarína Mišíková: Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media (angl.)

Kolektívna monografia v anglickom jazyku  editoriek Jany Dudkovej (ÚDFV SAV) a Kataríny Mišíkovej (FTF VŠMU) sa venuje industriálnym, estetickým a technologickým transformáciám, ktorými prešli post-socialistické kinematografie a mediálny priemysel po páde železnej opony. Prináša súbor desiatich štúdií rešpektovaných filmových a mediálnych teoretikov zo Slovenska, Poľska, Maďarska, Srbska, Bulharska, Rumunska a USA, zameraných na čiastkové problémy transformačných procesov, ktoré prinášajú široké spektrum tém od problémov odštátnenia socialistických kinematografií a vytvorenia inštitucionálneho a ekonomického rámca systematickej podpory z verejných zdrojov, cez hľadanie nových ciest poetiky po páde ideologických kritérií tvorby, žánrové otázky o vzťahu populárneho a artového filmu, až po nové výzvy digitálnych platforiem distribúcie audiovizuálnych obsahov i vplyv kinematografie na kolektívnu pamäť národov a miest. Kniha vzišla z diskusií iniciovaných na piatom ročníku konferencie Screen Industries in East-Cental Europe, ktorá sa konala v novembri roku 2015, a je čiastkovým výstupom výskumného projektu APVV-0797-12.

Collective volume Transformation Processes in Post-Socialist Screen Media offers a multifaceted perspective on the industrial, aesthetic, and technological transformations of post-socialist screen media after the fall of iron curtain. Edited by Jana Dudková (Institute of Theatre and Film Research, Slovak Academy of Sciences) and Kataríná Mišíkovej (Film and Television Faculty of the Academy of Performing Arts in Bratislava), it brings ten studies of renowned scholars from Slovakia, Poland, Hungary, Serbia, Bulgaria, Romania and U.S.A. covering a broad range of topics such as privatisation of post-socialist screen media, reorganisation of their funding, institutional and legal support, searching for new poetics after the downfall of dominant ideological criteria, changing relations between popular and arthouse cinema, but also the latest challenges of the new digital distribution platforms, or the audiovisual industries´ impact on collective memory of nations and cities. A springboard for the volume was provided by discussions that took place after the fifth annual Screen Industries in East-Central Europe (SIECE) conference held in November 2015 in Bratislava. Both the conference and the volume are the partial outcomes of the research project APVV-0797-12 (“Slovak Cinema after 1989”).


Zuzana Mojžišová: O ľuďoch a snoch

Zuzana Mojžišová: O ľuďoch a snoch

Tri kapitoly: O slovenských filmoch, O českých filmoch, O zahraničných filmoch obsahujú výber z autorkiných recenzií z rokov 2009 až 2016. Výnimku tvorí len článok o Paulovi Newmanovi, ktorý recenziou nie je. Publikované boli najmä v časopise .týždeň, ale zopár aj v mesačníku film.sk. V niekoľkých prípadoch sú zaradené na ten istý film aj dve recenzie, nejde o omyl, ale o zámer. Martin Šulík v úvodnom liste knihy píše: “Koncom deväťdesiatych rokov mi na akejsi premiére režisér Dušan Trančík povedal: „Každý slovenský film je lastovička a na lastovičky sa nestrieľa.“ Upozorňoval na to, že v momente, keď je kinematografia vytlačená na okraj záujmu a stratila akúkoľvek spoločenskú podporu, sa ťažko formuluje kritické hodnotenie diela. Na Slovensku sa vtedy skoro nenakrúcalo, ateliéry na Kolibe sprivatizovali politici, televízia sa stala hlásnou trúbou ideologickej propagandy. Zanikli laboratóriá, rozkradli sa sklady rekvizít, dekorácií a kostýmov. Kontinuita tvorby bola prerušená. Odvtedy sa všeličo zmenilo a  tvoja kniha je toho dôkazom. Vlastne sú to stručné súkromné dejiny kinematografie posledného desaťročia. Tvoje recenzie dokumentujú, že s oživením pôvodnej tvorby došlo aj k obnoveniu základných funkcií filmovej kritiky. Slovenské kritičky a kritici prelomili mlčanie ako František Nebojsa z Werichovej poviedky, ktorý na otázku, prečo celé roky neprehovoril, odpovedal: Nebolo o čom.“

Divadelné umenie

Karol Rédli (zost. a preklad): Antológia maďarskej drámy

Publikácia prináša päť súčasných maďarských drám. Autor si do antológie vybral divadelné hry so šťavnatým jazykom, mimoriadne aktuálne a veľmi zrozumiteľné aj na pozadí maďarských reálií. Niektoré z nich sa už hrali, niektoré len čakajú na uvedenie.


Dagmar Inštitorisová: Čítanie v mysli režiséra (Romana Poláka)

  • Rok vydania: 2022
  • Počet strán: 416
  • Vydanie: prvé
  • ISBN 978-80-974122-0-3
  • Vydal: V//art, o.z. Bratislava v spolupráci s VŠMU v Bratislave
  • Vydanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
  • Objednať z online katalógu AK VŠMU

Monografia Dagmar Inštitorisovej Čítanie v mysli režiséra (Romana Poláka) je analyticko-interpretačným pohľadom do divadelnej, televíznej, filmovej a rozhlasovej tvorby, pedagogickej činnosti, teoretického myslenia o divadle a občianskych postojov jedného z najvýznamnejších slovenských divadelných režisérov, veľmi oceňovanom doma i v zahraničí (Krištáľové krídlo, Dosky, Cena Nadácie Tatrabanky za umenie, Cena Akadémie divadelných tvorcov, Cena The Guardian Critics Choise Edinburgh a i.).


Lee Strasberg: Sen o vášni: Ako vznikala metóda

Táto revolučná herecká teória, ktorú vypracoval Stanislavskij a rozvinul Strasberg, významnou mierou ovplyvnila súčasné herecké umenie.
Svojej knihe zasvätil Strasberg posledných desať rokov života, aby v nej raz a navždy vysvetlil, v čom Metóda vlastne spočíva a ako funguje, a aby zároveň rozpovedal príbeh jej vzniku a ľudí, ktorí sú s ňou spätí.
Výsledkom je majstrovské dielo plné múdrosti a rád pre každého, kto sa pohybuje v oblasti divadla.


Štefan Bučko: Ja, báseň

Štefan Bučko píše o poézii. Ponúka dielo komplexné a bohaté, najmä z historického pohľadu, plus svoje jedinečné osobné skúsenosti. Práve tie mu dali možnosť vybrať príklady v historickej chronológii a cez eposy sa dostať až po ikonickú Danteho Božskú komédiu a ani tam neskončiť. Kniha zároveň upozorňuje na to, že človek idúci k sebe a k sebaidentifikácii musí byť trpezlivý, lebo „pravda o sebe sa rodí postupne“. Dušan Jamrich, napríklad, odporúča používať knihu ako učebnicu pre poslucháčov herectva, réžie, dramaturgie a divadelnej vedy.


Nadežda Lindovská: Dramatik Anton Pavlovič Čechov

Anton Pavlovič Čechov patrí ku kľúčovým osobnostiam svetovej drámy.
Život a dielo Antona Pavloviča boli v priebehu mnohých desaťročí mytologizované na viacero spôsobov. Interpretácia Čechovových dramatických textov sa neraz takmer radikálne menila.
Svetovú slávu hry Antona Pavloviča Čechova nadobudli vďaka objavným inscenáciám Umeleckého divadla v Moskve.
Táto publikácia vznikla ako súčasť projektu Slovenské divadlo a Čechov podporeného Kultúrnou a edukačnou grantovou agentúrou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Odporúča sa ako vysokoškolská učebnica k štúdiu dejín divadla a drámy.

Hudobné umenie

Dagmar Zsapková: Procesy a princípy flautovej hry

Autorka od roku 1979 účinkuje so svojim manželom, gitaristom Jozefom Zsapkom v duu Dagmar & Jozef Zsapka. Zsapkovci si vydobyli popredné miesto nielen na Slovensku, ale aj v medzinárodnom kontexte. Popri koncertnej aktivite tvorí dôležitú oblasť jej pedagogická činnosť. Od roku 2007 pedagogicky pôsobí na VŠMU v Bratislave. Jej nová publikácia je v rámci metodiky hry na flautu dlho očakávanou. Metodika rozpracovaná na takej vysokej úrovni prakticky dodnes neexistovala. Ide svojho rodu o akúsi spoveď hudobného umelca, ktorý nazbieral skúsenosti vlastným profesionálnym úsilím.


Miloslav Starosta: Kapitoly z dejín klavírneho umenia a pedagogiky klavírnej hry

Pohľady do histórie sú neraz poučné. Je tomu tak i v umení a v pedagogike klavírnej hry, ktoré sú obsahom kapitol knihy. Umenie klavírnej hry spolu s jej pedagogikou sú komponentami bohatej hudobnej histórie, ktoré v istých obdobiach jej vývojového procesu, osobitne v 19. storočí, nadobudli i dominantnejšie postavenie.
Klavírna pedagogika sa rýchlo rozvíjala, dôkazom čoho je postupný rozvoj škôl, ako aj tvorba účelných, niekedy až veľmi zjednodušených inštruktívnych študijných materiálov.


Peter Zajíček: Francúzsky husľový fenomén 1. polovice 18. storočia

Autorovi sa podarilo poskytnúť obdivuhodne komplexný prehľad huslového a interpretačného diania prvej polovice 18. storočia vo Francúzsku. Keďže ide o hudbu špecifickú, nie je možné zodpovedne pristúpiť k jej interpretácii bez znalosi dobových traktátov. (Jana Gubková Černá)
Kniha je určená najmä študentom sláčikových nástrojov, potencionálnym hráčom na dobových nástrojoch a praktickým hudobníkom, snažiacim sa o diferencovaný prístup k rozličným epochám a národným štýlom z hľadiska teórie interpretácie, hudobnej histórie i hudobnej estetiky. (Ján Gréner)

Tanečné umenie

Linda Nagyová: Kontrasty tanečných príbehov

Vydanie publikácie podporil Fond na podporu umenia a HTF VŠMU.
Prvá odborná monografia o baletnom umelcovi na Slovensku je pútavým príbehom dlhoročného vedúceho sólistu Baletu Slovenského národného divadla Zoltána Nagya. Na javisku tejto scény pôsobil až do svojich štyridsiatich šiestich rokov. Stvárnil tu viac ako päťdesiat postáv, okrem hlavných aj charakterové, v baletných inscenáciách klasického a moderného repertoáru. Kritici ho ocenili titulom danseur noble ako jedného z mála slovenských tanečníkov v dejinách. So svojou tanečnou kariérou dvadsiatich ôsmich divadelných sezón sa zaradil medzi najdlhšie pôsobiacich profesionálov v tejto oblasti.


Ján Blaho, Hana Hlôšková, Matúš Ivan: Východiská k štúdiu ľudového tanca na Slovensku

Dôvodom vydania učebných textov pre poslucháčov Katedry tanečnej tvorby Hudobnej a tenečnej fakulty VŠMU v Bratislave je snaha poskytnúť hlavne študentom odboru Tanečné umenie základné vstupné informácie, s ktorými sa budú stretávať počas celého štúdia.
Text je určený ako podkladový materiál k prednáškam z predmetu Základy etnochoreológie.


Kristián Kohút: Metamorfózy baletu (recenzie 2016-2019)

Pomaly miznúca a už takmer neexistujúca reflexia domácej baletnej tvorby prostredníctvom recenzií, bola prvotným podnetom k zvráteniu situácie miznutia vzácnych okamihov krehkého umenia do úplného zabudnutia.
V päťdesiatich šiestich recenziách som sa snažil uchovať informácie o stodvadsiatich baletoch a piatich galakoncertoch, ktoré som videl na dvadsiatich štyroch javiskách v deviatich krajinách, vrátane Slovenska.


Emil T. Bartko: Stručná encyklopédia tanečného umenia

  • Rok vydania: 2018
  • Počet strán: 637
  • Vydanie: prvé
  • ISBN 978-80-972203-2-7
  • Vydavateľ: Verbunk s.r.o.
  • Vydanie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
  • Objednať z online katalógu AK VŠMU

Stručná encyklopédia tanečného umenia vznikla z iniciatívy môjho profesora Jana Reimosera, pôvodne ako voľné pokračovanie jeho Baletného slovníčka venovaného terminológii používanej v tanečnom umení.
Počas nášho posledného stretnutia v Prahe začiatkom roku 1979 mi venoval svoj slovníček v nádhernej „šalátovej podobe“ a so svojím typickým oslovení: „… pane kolego, dodělejte to…“