Katedra tanečnej tvorby

Katedra tanečnej tvorby (KTT) vznikla v akademickom roku 1951/1952 a je samostatným pracoviskom Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU. Od svojich začiatkov poskytuje a podľa potrieb praxe aktualizuje obsah štúdia, ktoré zodpovedá celej šírke aktuálnych tanečných štýlov a tvorby v oblasti tanečného umenia.

Maurice Ravel: Bolero v choreografii Adriana Ducina. – Fotografia: Juraj Žilinčár

VŠMU je jedinou školou na Slovensku, na ktorej môžu študenti získať kvalifikáciu v troch stupňoch vysokoškolského vzdelávania v oblasti tanečného umenia.

Cieľom štúdia je pripraviť na profesionálnu dráhu choreografov, interpretov a pedagógov, ktorí sú odborne pripravení podieľať sa na živote a rozvoji kultúrneho diania v oblasti tanca.

Absolventi KTT majú možnosť uplatnenia v profesionálnych i amatérskych tanečných súboroch, v divadlách alebo multimédiách, na všetkých stupňoch umeleckého školstva, v žurnalistike a publicistike. Pôsobia v odborných porotách a umeleckých komisiách a mnohí nachádzajú uplatnenie v riadiacej činnosti v inštitúciách umenia a kultúry.

Katedra tanečnej tvorby pravidelne na seba preberá úlohu hlavného organizátora medzinárodného festivalu univerzít tanca SHARE. Festival sa od roku 2017 uskutočňuje v Divadle Lab a na KTT s dvojročnou periodicitou a umožňuje vzájomnú konfrontáciu mladých tanečných umelcov a diváckej verejnosti, výmenu skúseností pedagógov v oblasti tvorby a pedagogiky. Svojím charakterom je tento festival významnou udalosťou v kontexte slovenskej kultúry a tanečného školstva v stredoeurópskom priestore.


Pedagógovia

Docenti
Externí spolupracovníci
  • Karine Alaverdian
  • Mgr. art. Katarína Kövesdi Cvečková, PhD.                                                           
  • Mgr. art. Libuša Čižmárik Bachratá, ArtD.
  • Mgr. Emil Bartko, PhD.
  • RNDr. Katarína Bevízová, PhD.
  • RNDr. Mgr. Csaba Csolti, MPH, MBA  
  • Mgr. Eva Gajdošová    
  • doc. Marcela Grecmanová  
  • doc. Mgr. art. Dagmar Hubová      
  • Mgr. art. Nina Ilievová, ArtD.               
  • PhDr. Mgr. art. Matúš Ivan, ArtD.
  • doc. Ján Kocman
  • doc. Mgr. art. Vladimír Marušin, ArtD.
  • Mgr. art. Miklós Vojtek, PhD.
  • Mgr. Marián Štúň
Korepetítori

Špecializácie a študijné plány

Katedra tanečnej tvorby aktuálne zabezpečuje výučbu v nasledovných akreditovaných špecializáciách a študijných plánoch:


Doplňujúce pedagogické štúdium

Študijný program tanečné umenie umožňuje študentom absolvovať Doplňujúce pedagogické štúdium (DPŠ), ktoré spolu s absolvovaným vysokoškolským vzdelaním zaisťuje získanie pedagogickej spôsobilosti na výkon pedagogickej činnosti a tým i potrebné kvalifikačné pedagogické predpoklady pre vyučovanie odborných umeleckých predmetov na základných umeleckých školách a konzervatóriách. DPŠ je možné študovať v dennej forme na magisterskom stupni štúdia. Na DPŠ v externej forme štúdia sa môžu prihlásiť absolventi magisterského stupňa štúdia študijného odboru Umenie alebo ekvivalentného neučiteľského umeleckého študijného odboru a programu.


Prijímacie konanie

Nároky na uchádzačov a uchádzačky a informácie o priebehu prijímacích skúšok sú zverejnené na stránkach jednotlivých študijných plánov, ktoré Katedra tanečnej tvorby ponúka.

Termíny podávania prihlášok:

  • Bakalárske štúdium: 13. 5. 2024
  • Magisterské štúdium: 13. 5. 2024
  • Doktorandské štúdium: 15. 5. 2024

Termíny prijímacích skúšok:

  • Bakalárske štúdium: 10. – 21. 6. 2024
  • Magisterské štúdium: 10. – 21. 6. 2024
  • Doktorandské štúdium: 10. – 21. 6. 2024

Projekty katedry

Katedra tanečnej tvorby patrí z hľadiska projektovej činnosti medzi najaktívnejšie pracoviská Vysokej školy múzických umení. Tu je výber najvýznamnejších projektov katedry:

  • Rozvoj choreografického myslenia v procese vzdelávania študentov KTT

    Projekt je zameraný na rozvoj choreografického myslenia a zručností študentov Katedry tanečnej tvorby HTF VŠMU prostredníctvom tvorivých workshopov s renomovanými choreografmi, režisérmi a dramaturgmi v oblasti súčasného tanca a divadla zo Slovenska a zahraničia.

    Projekt umožňuje študentom oboznámiť sa a prakticky si vyskúšať súčasné choreografické postupy a stratégie, ktoré vnímajú choreografiu v rozšírenom zmysle a uplatňujú choreografické myslenie aj za hranicami tanca vytvárajúc užšie spojenie medzi tancom a svetom okolo nás. Projekt ponúkne študentom možnosť oboznámiť sa s uplatňovaním rozšíreného choreografického myslenia pri tvorbe multimediálnych predstavení, tanečných filmov (video-dance), alebo pri edukačných a spoločensko-prospešných projektoch, ktoré sa v zahraničí v posledných rokoch úspešne realizujú.

    Súčasťou projektu je tiež vytvoriť databázu filmových záznamov významných choreografických diel svetových choreografov, a využiť ju ako študijný materiál pri spoznávaní nových dramaturgických a choreografických postupov. Cieľom projektu je rozvíjať a motivovať tvorivé myslenie a skúmanie študentov pri ich vlastnej autorskej tvorbe, viesť ich k jej realizácii (prostredníctvom odbornej spätnej väzby pedagógov školy a odborníkov z praxe), a tak ich lepšie pripraviť do umeleckej praxe po štúdiu. Výstupom projektu budú rôzne autorské choreografické projekty študentov vo forme javiskových diel, site-specific projektov či video-dance projektov.

    Projekt bol financovaný Kultúrnou a edukačnou grantovou agentúrou MŠVVaŠ – KEGA pod číslom 006VŠMU-4/2018.

  • Tanečná veda – súčasné teoretické a metodologické prístupy k analýze tanečného umenia

    Projekt Tanečná veda – súčasné teoretické a metodologické prístupy k analýze tanečného umenia je zameraný na rozvoj kritického myslenia a poznania historického kontextu v oblasti tanečného umenia a vzniká na pôde Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU. Vyplynul z potreby systematicky riešiť akútny nedostatok odborníkov na poli tanečnej vedy a kritiky, ktorý vznikol zánikom teoretického odboru tanečná veda na VŠMU v roku 1993. Projekt sa realizuje v spolupráci s Centrom výskumu HTF VŠMU a zahraničnými partnerskými školami. Katedra tanečnej tvorby chce prostredníctvom projektu vytvoriť podmienky pre vznik študijného plánu venujúceho sa teórii tanečného umenia, ktorý bude zohľadňovať aktuálne, medzinárodné poznatky a metodológie výučby.

    Projekt bude realizovaný v niekoľkých úrovniach a fázach. Jeho kostru tvoria prednášky, zamerané na rôzne aspekty analýzy, kritiky a notácie tanca, praktické semináre s aktuálnymi študentmi KTT a medzinárodná konferencia  pod názvom Súčasné tendencie vo vyučovaní teoretických predmetov a zameranie tanečnej vedy. V rámci projektu by sme chceli vybaviť katedru potrebnými pomôckami pre výučbu teoretických predmetov a realizovať  aktivity smerujúce k príprave odborných materiálov a koncepcie výučby teórie tanca s osobitým dôrazom na zapojenie študentov doktorandského štúdia a mladšej generácie pedagógov Katedry tanečnej tvorby.

    Najvýznamnejším dopadom projektu bude prekonanie ruptúry v rozvoji tanečnej vedy, väčšia viditeľnosť slovenského tanečného umenia v domácom a zahraničnom prostredí vďaka skvalitneniu jeho reflexie a zároveň zvýšenie možností uplatniteľnosti absolventov KTT na trhu práce.

    Projekt bol financovaný Kultúrnou a edukačnou grantovou agentúrou MŠVVaŠ – KEGA pod číslom 005VŠMU-4/2020.

  • Choreografický projekt KTT

    Projekt vytvára podmienky pre priamu skúsenosť študentov Katedry tanečnej tvorby s tvorbou choreografického diela pod vedením hosťujúcich profesionálnych choreografov.

    Umožňuje študentom KTT reálne sa pripravovať na svoju profesionálnu dráhu tvorcu a performera, ktorá si vyžaduje nielen profesionálne zručnosti reagovať tvorivo na požiadavky choreografa, schopnosť kondične zvládať intenzívny tvorivý proces, či realizovať vlastné choreografické dielo. Rozvíja ich profesionálne zručnosti i osobnostné kvality (tvorivosť, koncentráciu, vytrvalosť, komunikatívne a organizačné schopnosti).

    Práca s hosťujúcimi choreografmi poskytuje študentom KTT možnosť spoznávať rozličné choreografické postupy v súčasnej performancii a osvojovať si rôzne performatívne zručnosti a kvality.  Popri práci s hosťujúcimi umelcami vytvárajú v rámci Choreografického laboratória študenti svoje vlastné choreografie.

    Na projekte sa podieľali títo choreografi a choreografky: Lívia Balážová (2021), Renate Graziadei (2020), Marta Poláková (2019, 2014, 2013, 2012, 2011), Andrej Petrovič (2018), Stanislava Vlčeková (2017), a Francesca Zaccaria (2016).

    Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

  • TATU – teoretické analýzy v tanečnom umení

    Projekt Centra výskumu HTF VŠMU a Katedry tanečnej tvorby Teoretické analýzy v tanečnom umení má za sebou už osem úspešných ročníkov projektu, počas ktorých sa na pôde VŠMU uskutočnilo množstvo prednášok významných odborníkov z domova i zahraničia.

    Zámerom je pre študentov, doktorandov a pedagógov KTT VŠMU v Bratislave a hostí z ostatných tanečných inštitúcií Slovenska vytvoriť príležitosť spoznávať princípy a spôsoby hodnotenia umeleckého procesu, učiť sa rozlišovať tanečné štýly, analyzovať prvkový materiál jednotlivých techník a spoznávať kmeňový repertoár jednotlivých štýlov z umeno-vedného pohľadu, a prispieť tak k výchove budúcich tanečných odborníkov, pedagógov, recenzentov a kritikov.

    Projektovou aktivitou je rozvíjať spôsobilosti, formulovať umelecké postrehy, komentáre, odborné umelecké stanoviská. Prostredníctvom prezentácií, teoretických, praktických umeleckých prednášok, DVD projekcií a praktických lekcií z tanečných techník spoznajú účastníci aspekty skúmania tanečnej tvorby.

    Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

  • TANEC.SK – tanečný kongres

    Tanečný kongres TANEC.SK je spoločnou aktivitou Centra výskumu HTF a Katedry tanečnej tvorby zameraný na výskumné úlohy prostredníctvom teoretických a umeleckých aktivít. Základným cieľom projektu vytvoriť odbornú platformu, ktorá sieťuje odborníkov a prepojí informácie o tanečných udalostiach, významných osobnostiach tanečného umenia. Kongres sa uskutočnil v rokoch 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 a 2021. Z kongresov sú pravidelne vydávané zborníky.

    Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

  • SHARE – medzinárodný festival univerzít tanca

    V roku 2017 sa konal prvý ročník študentského festivalu SHARE – medzinárodného festivalu tanečných vysokých škôl. Organizuje ho Katedra tanečnej tvorby a Centrum výskumu Hudobnej a tanečnej fakulty VŠMU. Jeho iniciátorkou bola vedúca katedry Miroslava Kovářová.

    Festival sa koná každý rok, pričom každý druhý na VŠMU a v roku nasledujúcom ho hostí iná univerzita. V roku 2018 ho organizovali v Skopje, v roku 2019 sa vrátil do Bratislavy.

    Festival vznikol zo vzájomnej potreby študentov a pedagógov spriatelených európskych univerzít viac sa spoznať, vymeniť si skúsenosti a vedomosti z tanečných predstavení. A tak vznikol aj názov SHARE – z anglického slova „podeliť sa“. Festivalovými stretnutiami sa otvárajú cesty aj pre využívanie programu zahraničných mobilít Erasmus+.

    Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


História katedry

Katedra tanečnej tvorby bola založená v roku 1951 ako samostatná katedra Hudobnej fakulty VŠMU so študijnými zameraniami: choreografia, pedagogika tanca a neskôr aj teória tanca.

Pri zrode katedry a jej prvom rozlete stáli významné umelecké a vedecké osobnosti – František Poloczek, Ivo Váňa Psota, Stanislav Remar, Miroslav Kůra, Ľubomír Petrov Pančev, Magdaléna Panovová.

V priebehu existencie KTT dochádzalo k mnohým zmenám a úpravám študijných plánov, ktoré si vyžiadali požiadavky umeleckej a školskej praxe. V roku 1955 sa študijné zamerania rozšírili o teóriu tanca, ktorú viedol český estetik, historik a pedagóg prof. Jan Reimoser, neskôr jeho žiak Emil T. Bartko.

Z iniciatívy docentky Marileny Halászovej v roku 1966 vznikol pri KTT Metodický kabinet, ktorý viedla Alica Pastorová. V roku 1979 bol znovu konštituovaný ako Vedecko-metodický kabinet a jeho činnosť ďalej rozvíjali Marcela Grecmanová, Ervín Varga a neskôr Ján Blaho.

Dôležitým impulzom pre rozvoj študijného zamerania choreografia bola jej diferenciácia na choreografiu ľudového tanca a choreografiu baletu. Choreografiu ľudového tanca významne umelecky aj pedagogicky profiloval profesor Štefan Nosáľ. Študijný program choreografia baletu významne ovplyvnili renomovaní choreografi a pedagógovia – Karol Tóth, Marilena Halászová, Jozef Sabovčík. Ich absolventi reprezentujú výraznú generáciu choreografov, pôsobiacich v divadlách doma i v zahraničí. Katedra vychovávala pedagógov tanca pre všetky stupne tanečného školstva. Študijný program pedagogiky tanca formovali a zdokonaľovali skúsení odborníci z oblasti klasického i ľudového tanca. Boli to Marilena Halászová, Galina Basová, Dagmar Hubová, Ludvík Kotzian, Štefan Tóth, Dorothea Tóthová.

Vo funkcii vedúcich KTT pôsobili doteraz Štefan Tóth, Jan Reimoser, Juraj Haluzický, Marilena Halászová, Dorothea Tóthová, Štefan Nosáľ,Dagmar Hubová, Irina Čierniková, Miroslava Kovářová. Od akademického roka 2023/2024 je vedúcou katedry Mgr. Ivana Kleiblová, ArtD.

Okrem už spomínaných mien sa na formovaní KTT podieľali aj mnohé ďalšie osobnosti tanečného, hudobného umenia a vedy: Robert Braun, Galina Basová, Heda Šimoneková, Pavel Šmok, Luboš Ogoun, Boris Slovák, Libor Vaculík, Ervín Varga, Ivan Hrušovský, Pavol Tonkovič, Ivan Parík, Ján Szelepczényi, Daniel Matej, Miloslav Blahynka, Ladislav Burlas, Alexander Móži, Rudolf Brejka, Jozef Pšenák, Karol Kapeller, Anna Fischerová a mnoho ďalších.

Hlavným poslaním katedry je vyprofilovať a pripraviť na profesionálnu dráhu choreografov, tanečných interpretov a pedagógov tanca, ktorí budú odborne pripravení podieľať sa na živote a rozvoji kultúrneho diania v oblasti tanca.

V reakcii na spoločenskú potrebu sa v roku 1990 pedagogika tanca diferencovala na špecializácie pedagogika klasického tanca, pedagogika ľudového tanca, pedagogika moderného tanca a pedagogika tanca pre ZUŠ.

V súčasnosti ponúka KTT v bakalárskom, magisterskom a doktorandskom štúdiu, v odbore tanečné umenie – študijný program tanečné umenie.

Katedra tanečnej tvorby sa počas celej svojej doterajšej existencie usilovala reflektovať nové vedecké a výskumné poznatky, zavádzať moderné a efektívne vyučovacie metódy, nadväzovať kontakty s vedeckými a umeleckými inštitúciami a spájať teoretické poznatky s praxou. To je aj jeden z dôvodov dlhoročného zvýšeného záujmu uchádzačov o štúdium na Katedre tanečnej tvorby.


Absolventi a abolventky

Do konca akademického roku 2022/2023 ukončilo magisterské štúdium na katedre 537 absolventov, ktorí úspešne pôsobili alebo dodnes pôsobia v tanečnom umení a v tanečnom školstve.

K najvýznamnejším absolventom KTT podľa rokov ukončenia štúdia VŠMU patria: Juraj Kubánka, Oľga Markovičová, Martin Ťapák, Irena Pavlitová, Zlatica Vincentová, Horomír Mácha, Štefan Nosáľ, Peter Rapoš, Ján Guoth, Oľga Chodáková, Dorothea Tóthová, Helena Jurasová, Hedviga Melicherová, Milan Ševčík, Danica Pilzová, Andrej Halász, Jozef Podlucký, Jozef Sabovčík, Miroslav Štauder, Július a Štefan Antalíkovci, Ludvík Kotzian, Alica Pastorová, Elena Záhoráková, Juraj Letenay, Oľga Letenayová, Dagmar Puobišová, Nora Gallovičová, Jarmila Vondrová, Jana Kekeňáková, Monika Caunerová, Anna Caunerová, Lucia Macíková, Ivana Skybová, Viktória Šimončíková, Nikoleta Stehlíková, Mariana Paulíková a Stanislava Vlčeková.

Ďalej sú to pedagógovia, ktorí v minulosti pôsobili alebo v súčasnosti učia na Tanečnom konzervatóriu Evy Jaczovej v Bratislave: Irina Čierniková, Jana Bílková, Gabriela Béderová, Zora Dvorínová, Juraj Jurík, Bibiána Lanczová, Eva Lacková, Táňa Lapinová, Ivica Liszkayová, Zoltán Nagy, Ľubica Orovnická, Andrea Sennaro, Daniela Skácelová, Vladislav Šoltys, Miroslava Stašková, Klára Škodová, Miklós Vojtek, Katarína Zacharová, Dominika Beňaková, Kristína Kordošová.

Za choreografov pôsobiacich na Slovensku spomeňme mená: Ondrej Šoth, Libor Vaculík, Igor Holováč, Dana Dinková, Zuzana Hájková, Jaroslav Moravčík, Šárka Ondrišová, Ján Ševčík.

V zahraničí reprezentovali alebo dodnes reprezentujú výsledky práce KTT: Ľuba Dobáľová, Mária Jančaríková, Tomas Schramek, Elena Rapošová. Z mladšej generácie možno spomenúť mená ako: Miloš Galko, Katarína Mojžišová, Vladislav Šoltys, Zuzana Herényiová, Daniel Raček, Martin Kilvády, Eva Klimáčková, Zuzana Kozánková, Milan Kozánek, Tomáš Danielis, Katarína Vlniešková, Eva Lacková, Peter Mika, Katarína Trinkewitzová, Andrej Petrovič a mnoho ďalších.

Vo vedúcich funkciách v tanečných a iných inštitúciách pôsobia: Agáta Krausová, Stanislav Marišler, Ondrej Šoth, Viera Masaryková, Ľubica Mešková, Barbora Morongová, Jana Némethová, Eva Ohraďanová, Katarína Sninská, Martin Urban, Katarína Zacharová, Andrej Petrovič a ďalší.


Kontakty

Sídlo katedry:
Zochova 1

Mgr. art. Ivana Kleiblová, ArtD.
vedúca katedry

ikleiblova1@vsmu.sk
02 2100 6322, KL. 322

Mgr. art. Ľubica Orovnická, ArtD.
tajomníčka katedry, študijná poradkyňa

lorovnicka1@vsmu.sk
02 2100 6322, KL. 322