Katedra klávesových nástrojov

Katedra klávesových nástrojov patrí k najväčším katedrám Hudobnej a tanečnej fakulty čo do pedagogického obsadenia, počtu absolventov, ako aj študijných programov. Klavírna a organová sekcia patrila pod krídlami Katedry inštrumentálnej reprodukcie v roku 1949 k zakladateľským študijným programom VŠMU. Autonómna Katedra klávesových nástrojov sa odčlenila v roku 1965. V súčasnosti zastrešuje hru na klavíri, hru na organe a mladšie programy hru na akordeóne (od 1971) a cirkevnú hudbu (od 1995).

Podujatie Her Majesty’s Music uskutočnené v rámci projektu Klavia2ura.

Cieľom štúdia je interpretačná umelecká profesionalita najvyššej úrovne a znalostná odborná erudícia absolventa, ktorý je komplexne pripravený do koncertnej praxe, hudobného života  a zároveň môže byť perspektívnym pedagógom.

U študentov sú rozvíjané schopnosti  sofistikovaného stvárnenia hudobnej imaginácie, flexibility a adaptability v komorných zoskupeniach i schopnosť verbálnej formulácie a argumentácie v oblasti odborného hudobného spektra.

Poslucháči Katedry klávesových nástrojov majú počas štúdia možnosť aktívne participovať na bohatej koncertnej projektovej činnosti katedry i ďalších umeleckých aktivitách fakulty (Orfeus, Komorné večery vo Dvorane a i.), uchádzať sa o sólistické účinkovanie so slovenskými orchestrami, získavajú rôznorodé obohacujúce umelecké podnety (exkurzie do výroby koncertných krídiel, spolupráca s Múzeom Jána Cikkera, spolupráca s festivalom Hammerklavier a i.).

Inšpiratívnu a pohľadovú pluralitu prinášajú študentom workshopy a masterclassy medzinárodných i domácich osobností.

Nástrojové vybavenie učební katedry i domovských koncertných sál fakulty dosahuje najvyššie kvalitatívne méty.  Študenti hry na organe majú vďaka medzi-inštitucionálnym spoluprácam pravidelný kontakt nástrojmi umožňujúcimi rozvíjať ich napredovanie v technike hry a zvukovej predstavivosti (Slovenská filharmónia, Dóm sv. Martina, Veľký evanjelický kostol, Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu a i.).

Krídlo značky Steinway & Sons, ktoré môžu využívať študenti a študentky katedry. – Fotografia: Marián Valovič.

Študenti majú možnosť absolvovať špecializačné doplňujúce pedagogické štúdium, ktoré im poskytne pedagogickú kvalifikáciu pre nižší aj stredný stupeň umeleckých škôl.


Pedagógovia

Profesori

Hra na klavíri
Hra na akordeóne
  • prof. Rajmund Kákoni
  • prof. Boris Lenko, ArtD.
Hra na organe

Docenti

Hra na klavíri

Odborní asistenti

Hra na klavíri
Hra na akordeóne
  • Mgr. art. Milan Osadský, ArtD.
Hra na organe

Externí spolupracovníci

  • Mgr. Peter Guľas, PhD.
  • Mgr. Ľubomír Žovic
  • Mgr. art. Zuzana Zamborská, ArtD. et PhD.

Doktorandi

Interní doktorandi
  • Mgr. art. Tamás Fekete
  • Mgr. art. Rastislav Jurčík
  • MgA. Adam Stráňavský
  • Mgr. art. Ladislav Palkovič
Externí doktorandi
  • Mgr. art. Kateřina Kasalová
  • Mgr. art. Barbora Drugdová
  • BcA. Markéta Laštovičková
  • Mgr. art. Ladislava Števárová
  • Mgr. art. Lenka Polláková
  • Mgr. art. Nika Sidor
  • Mgr. art. Denisa Gibalová Kabáčová
  • Mgr. art. Iris Wefers
  • Mgr. art. Zuzana Valentová
  • Mgr. art. Jozef Kovalčík

Špecializácie

Katedra klávesových nástrojov aktuálne zabezpečuje výučbu v nasledovných akreditovaných špecializáciách:


Prijímacie konanie

Nároky na uchádzačov a uchádzačky a informácie o priebehu prijímacích skúšok sú zverejnené na stránkach jednotlivých študijných plánov, ktoré Katedra klávesových nástrojov ponúka.

Termíny podávania prihlášok:

  • Bakalárske štúdium: 13. 5. 2024
  • Magisterské štúdium: 13. 5. 2024
  • Doktorandské štúdium: 15. 5. 2024

Termíny prijímacích skúšok:

  • Bakalárske štúdium: 10. – 21. 6. 2024
  • Magisterské štúdium: 10. – 21. 6. 2024
  • Doktorandské štúdium: 10. – 21. 6. 2024

Projekty

  • Rodinné striebro (2022—)

    Po odmlke koncertného života má katedra ambíciu vrátiť študentom vzácnu možnosť intenzívnej koncertnej prezentácie a otvára nový cyklický projekt, ktorý bude zameraný na odkaz národného klavírneho repertoáru. V komplexných aktivitách bude spájať koncerty, štúdiové nahrávky, prednášky, masterclassy i vydanie unikátneho CD a tematického zborníka.

    Projekt má ambíciu oživovať, sprítomňovať a uchovávať relevantné a pozoruhodné pôvodné slovenské kompozície venované klavíru, špecializovaným a angažovaným pohľadom nahliadať na slovenské klavírne umenie, prezentovať jeho výnimočné aspekty, sprostredkovať zrelé interpretačné skúsenosti renomovaných klaviristov a nechať vzniknúť novému a priamou skúsenosťou podloženému umeleckému názoru študentov a milovníkov klavírneho umenia na odkaz slovenského klavírneho repertoáru.

    Spojenie prípravy unikátnych koncertných dramaturgií v podaní študentov a doktorandov Katedry klávesových nástrojov HTF, realizácie nahrania vybraných diel v spolupráci s Ateliérom zvukovej skladby FTF, verejných interpretačných workshopov a otvorených stretnutí s renomovanými klaviristami a uvedení koncertných dramaturgií na pôde ďalších kultúrnych inštitúcií na Slovensku reprezentuje komplex aspektov odbornej osvety, umeleckej hodnoty a umelecko – interpretačného výskumu.

  • KLAVIA2RA (2018—2020)

    3-ročný projekt  cielene zameraný na skladby pre dva klavíry. V jednotlivých rokoch sa obrátil k americkej hudbe – PIANOS AMERICANOS (2018), domácemu kontextu – ČESKOSLOVENSKÁ HUDBA (2019) a hudbe Britských ostrovov a Commonwealthu – HER MAJESTY’S MUSIC (2020). Ku koncertom sa v projekte pridávali diskusie na aktuálne témy a interpretačné workshopy. Klavia2ra každoročne vycestovala so svojimi koncertnými dramaturgiami aj za hranice Slovenska.

    Projekt bol podporený prostredníctvom KEGA.

    Odkaz na web projektu KLAVIA2RA

  • Bratislavský klavírny karneval (2017)

    Ambíciou projektu bolo rozoznieť históriu hudobnej Bratislavy, kultúrne tradície a dotyky významných osobností. Vzácne zreštaurované nástroje Steinway (1869), Steinway „Centennial“ (1884) a Blüthner (1903) sprostredkovali neopakovateľné autentické dobové znenie a reálny kontakt s oživenou minulosťou. V podaní špičkových študentov VŠMU zazneli na týchto troch originálnych historických klavíroch z 19. storočia diela významných európskych skladateľov, ktorých profesionálne umelecké pôsobenie alebo životné väzby boli spojené s Bratislavou (Beethoven, Hummel, Liszt, Rubinstein, Brahms, Dohnányi a i…). Umelecké profily všetkých troch nástrojov navyše predstavili samostatné filmové klipy. Odbornú i popularizačnú rovinu podujatia dotvorila výstava a rovnomenná brožúra „Prechádzky klavírnou Bratislavou 18. a 19. storočia“ mapujúca historické súvislosti, ktorej autorom bol garant projektu F. Pergler.  Nevšednou perlou udalosti sa stalo prvé vydanie miniatúry B. Bartóka Danse orientale.

    Projekt bol podporený grantom Ars Bratislaviensis.

  • Pour les pianos (2017)

    Večer francúzskej hudby, ktorý vstúpil do úspešne pootvorených dverí koncertne málo frekventovaného a preto príťažlivého repertoáru pre dva klavíry .

  • BartókKozmos (2016)

    Unikátny koncertný a edukačný projekt, ktorý uvedením až 4 koncertov žiakov a študentov všetkých stupňov vzdelávania i odbornou rovinou workshopu M. Bajuszovej a pedagogickým diskusným fórom vzdal hold tvorbe B. Bartóka.

  • Four Hands for Rachmaninov (2016)

    Rozsiahly projekt zameral pozornosť na unikátnu hudobnú reč S. V. Rachmaninova, ktorá je skĺbením sofistikovanej virtuozity, podmanivej emocionality a hĺbavého vhľadu pre interpretov výzvou i pôžitkom. Príťažlivý program pre klavír 4-ručne, 6-ručne a pre dva klavíry si vyžiadal dve reprízy a prezentoval sa aj v Brne. Tento projekt súčasne otvoril dramaturgické dvere k málo frekventovanému repertoáru pre klavírne komorné obsadenia. Jeho špecifická žánrová exkluzivita našla pokračovanie v samostatnej  línií umeleckých projektov.

  • Dvořák & Schumann (2014)

    V spolupráci s Katedrou spevu vznikol projekt v podobe piesňového soirée, ktoré nechalo rozoznieť čaro komornej vokálnej spolupráce.

  • 24 prelúdií – Skrjabin & Šostakovič (2013)

    Koncertný projekt nadviazal na žánrovú „preludujúcu“ tému predchádzajúceho roka a uvediedol  24 prelúdií op. 11 A. N. Skrjabina a 24 prelúdií op. 34 D. Šostakoviča.

  • Hommage a Claude Debussy (2012)

    Rok 2012 začal odvíjať novú tradíciu pravidelných koncertných projektov so zapojením širokej škály študentov. Atraktivita dramaturgických myšlienok vytvorila týmto umeleckým aktivitám široké publikum i odbornú pozornosť. Pilotný koncertný projekt tejto línie bol venovaný 150. výročiu narodenia C. A. Debussyho. Počas koncertného večera zaznelo kompletné uvedenie jeho 24 prelúdií a účinkovali všetci aktuálni študenti Hry na klavíri. Myšlienka defilé obrazov pôsobivej hudobnej rozmanitosti sa prepojila s defilé študentských interpretačných individualít.

  • Pocta FCH (2010)

    Historickému 200.výročiu narodenia F.Chopina a jeho dielam bolo venované spektrum koncertných i edukatívnych udalostí v priebehu celého roka 2010 – Metodický deň (lektori Ida Černecká, Daniel Buranovský), Prehliadka mladých klaviristov, koncert a workshop prof. Waldemara Wojtala (PL) aj recitál a masterclass renomovaného klaviristu Eugena Indjiča (FR). Pedagógovia katedry zároveň aktívne participovali na interaktívnom hudobnom projekte HTF – Pocta FCH 210, kde prispeli interpretačne (M. Štefko, D. Buranovský) aj ako autori odborných príspevkov konferencie (M. Starosta, J. Palovičová).


História katedry

Hra na klavíri

Hra na klavíri patrila k umeleckým pilierom VŠMU od jej vzniku, a to ako súčasť Katedry Inštrumentálnej reprodukcie.  Pedagogické pôsobenie veľkých osobností slovenského klavírneho umenia – F. Kafenda, A. Kafendová, Š. Németh-Šamorínsky, M. Karin-Knechtsberger, R. Macudzinski a E. Fischerová-Martvoňová – vytváralo unikátnu, metodicky pluralitnú odbornú platformu a odrazilo sa v prudkom rozmachu i kvalite novodobej klavírnej interpretácie a pedagogiky na Slovensku.  60-te roky znamenali okrem osamostatnenia sa Katedry klávesových nástrojov (1965) aj nástup novej generácie pedagógov – M. Starostu a I. Paloviča. V nasledujúcom období tu krátko pôsobili aj V. I. Nosov z Moskovského konzervatória, I. Hurník a P. Toperczer. V 80-tych rokoch katedra získala viacero kmeňových pedagógov – výrazných predstaviteľov slovenskej pianistiky – S. Zamborského, I. Černeckú, M. Lapšanského a T. Fraňovú. Spoločensko-politické udalosti začiatkom 90-tych rokov iniciovali nástup novej vlny pedagógov z radov aktívnych interpretov. V  hlavnom predmete začali pôsobiť D. Varínska, D. Buranovský, Z. Paulechová, Ivan Gajan a C. Dianovský. Na prelome milénií rozšírili pedagogické zázemie F. Pergler, M. Štefko, M. Bajuszová a J. Palovičová a vytvorili novú generáciu zásadných umeleckých osobností už dnes neoddeliteľne spojených s katedrou.

Zoznam absolventov hry na klavíri sa pomaly blíži k číslu 400. Mnohí z nich kvalitatívne posilnili nielen hudobné školstvo a kultúru na Slovensku, ale pedagogicky sa uplatnili na konzervatóriách a vysokých školách Európy, Ameriky a Austrálie.  Pedagogický kolektív sa kontinuálne omladzuje o najtalentovanejších doktorandov ako J. Čižmarovič, L. Patkoló a i., ktorí aktívne vstupujú do pedagogickej, umeleckej i organizačnej činnosti

Hra na organe

Základy hry na organe na VŠMU položil E. Riegler-Skalický, ktorý vyučoval od jej vzniku v roku 1949. Zasadil sa za uznanie organa ako koncertného nástroja a udržanie vyučovania hry na organe v rámci umeleckého školstva. Rieglerovým nástupcom sa stal jeho absolvent F. Klinda. Na VŠMU pôsobil v rokoch 1962-2007 a vychoval celý rad významných slovenských organistov. Od roku 1980 pôsobí na katedre J. V. Michalko a od roku 1995 I. Szabó, ktorí patria k špičkovým predstaviteľom slovenského organového umenia. V rokoch 1995-2005 pôsobil na VŠMU ako profesor hry na organe významný slovenský organový interpret I. Sokol a v rokoch 2000-2008 Z. Ferjenčíková. Generačne najmladším pedagógom je od roka 2021 aktívny interpret M. Štrbák.

V roku 1995 bolo na VŠMU po dlhej odmlke znovu založené Oddelenie cirkevnej hudby. Do roku 2000 bol jeho vedúcim J. V. Michalko a v roku 2000 sa oddelenie stalo súčasťou Katedry klávesových nástrojov a cirkevnej hudby. Cieľom štúdia cirkevnej hudby je vychovať všestranne hudobne vzdelaných, koncepčne mysliacich hudobníkov, organizátorov cirkevno-hudobného života.

Hra na akordeóne

VŠMU bola prvou umeleckou vysokou školou v bývalom Československu, ktorá od roku 1971 zaradila hru na akordeóne do svojich študijných plánov. Zakladajúcou osobnosťou a prvou pedagogičkou bola M. Szökeová, ktorá sa výraznou mierou zaslúžila o pozdvihnutie umeleckej úrovne akordeónovej interpretácie. Od roku 1976 pedagogicky pôsobí na katedre prvý absolvent  akordeónového odboru R. Kákoni. Ďalším interným pedagógom sa v roku 1989 stal B. Lenko a vzhľadom k stále intenzívnemu záujmu o štúdium hry na akordeóne na HTF VŠMU,  tu pôsobí od roku 2010 ďalšia pedagogická posila M. Osadský. Hra na akordeóne vychovala do dnešných čias vyše sto absolventov, z ktorých veľmi vysoké percento pôsobí vo svojom odbore, či už ako pedagógovia alebo interpreti.


Starostlivosť o nástroje

Pre zrýchlenie procesu riešenia poruchových stavov nástrojov bol v apríli 2023 zriadený Elektronický formulár pre nahlasovanie porúch nástrojov, dostupný po kliknutí na odkaz alebo naskenovaním QR kódu. Na vyplnenie formulára je potrebné aktívne prihlásenie do školského konta MS Office 365.

Po odoslaní formulára bude Vaša požiadavka automaticky zaznamenaná. Rýchlosť jej vyriešenia závisí od akútnosti poruchy a kapacitných možností ladičov.


Kontakty

Sídlo katedry:
Zochova 1

doc. Magdaléna Bajuszová, ArtD.
vedúca katedry

Magdalena.Bajuszova@vsmu.sk

Mgr. art. Jozef Kovalčík
tajomník katedry

jkovalcik1@vsmu.sk