Operné štúdio

Operné štúdio je jedným z profilových predmetov študentov operného spevu a opernej réžie (do roku 2006). Predstavuje druh inscenačnej praxe v rámci ktorej sa sólisti učia skĺbiť vokálne umenie s hereckými technikami, prácou s rekvizitou, javiskovým pohybom a tancom.

Od roku 1952 je výstupom z predmetu kompletná operná inscenácia s orchestrom a v roku 1982 pribudol zvyk končiť zimný semester tzv. Fragmentami so sprievodom klavíra. Študent na hodinách spolupracuje s tímom pedagógov: dirigent (hudobná koncepcia, hudobné naštudovanie), klavirista (štúdium roly), režisér (režijná koncepcia, inscenačný kľúč, herectvo, javiskový pohyb), choreograf (tanec, javiskový pohyb). Dramaturgia hudobných čísel a predstavení sa určuje na základe aktuálneho obsadenia jednotlivých hlasových odborov v tom-ktorom ročníku.

Inscenácie vznikajúce v Opernom štúdiu majú nezriedka vysokú umeleckú úroveň.

Návrh podáva režisér v spolupráci s dirigentom a pedagógmi spevu, pričom výber prebehne zvyčajne do konca zimného semestra predchádzajúceho akademického roka. Skúšobný proces sa začína hneď v úvode zimného semestra akademického roka, v ktorom je plánovaná premiéra. V spolupráci so študentami scénografie je výsledný umelecký tvar prezentovaný na slávnostnej premiére v adekvátnom divadelnom priestore. Produkcie sú mimoriadne personálne, technicky a finančne náročné. To je jeden z dôvodov malého počtu repríz, hoci inscenácie vznikajúce v Opernom štúdiu majú nezriedka vysokú umeleckú úroveň.

Z histórie Operného štúdia

Predmet Operné štúdio vznikol ako súčasť dnes už neexistujúceho jednotného Umeleckého štúdia VŠMU v roku 1952 po tom, čo Andrej Bagar z pozície rektora školy pozval na post vedúceho štúdia českého operného režiséra Karla Jerneka (1952/1953). Toho následne v roku 1953 vystriedal v pozícii vedúceho Operného štúdia pedagóg z brnianskej JAMU, Otakar Zítek, ktorý sa stal zároveň prvým pedagógom odboru opernej réžie na Slovensku. Pod jeho vedením vyštudovali štyria operní režiséri – Henrich Neuwirth (1954), Miroslav Fischer (1955), Koloman Čillík (1956) a Július Gyermek (1958), ktorí svoje prvotiny realizovali práve v Opernom štúdiu.

Po Zítkovi štúdio na chvíľu prevzal Miloš Wasserbauer. Následne však funkciu pedagóga prenechal čerstvému absolventovi opernej réžie, Miroslavovi Fischerovi, ktorý na fakulte pôsobil až do roku 1972, kedy ho vystriedal Branislav Kriška. Ten v roku 1979 obnovil na Katedre spevu a vokálnej reprodukcie odbor opernej réžie, ktorý pod jeho vedením absolvovalo šesť študentov: Marián Chudovský (1984), Jozef Revallo (1986), Martin Bendik (1987), Blažena Hončarivová (1987), Pavol Smolík (1991) a Zuzana Lacková (1996). Po Kriškovej smrti v roku 1999 sa vedenia Operného štúdia ujal Pavol Smolík. Ten pokračoval aj vo vyučovaní opernej réžie, ktorú až do roku 2006, kedy odbor zanikol, pod jeho pedagogickým vedením vyštudovali ďalší štyria absolventi: Roman Bajzík (2000), Andrea Hlinková (2002), Lenka Horinková (2006) a Tomáš Surý (2006), ktorý od roku 2013 až do súčasnosti vedie Operné štúdio.

Prvým predstavením operného štúdia bola inscenácia Pergolessiho opery Slúžka paňou a Pucciniho jednoaktovky Gianni Schicchi, ktoré mali premiéru 24. novembra 1954 v priestoroch Malej sály Reduty na Námestí Ľudovíta Štúra v Bratislave. Toto predstavenie sa konalo pri príležitosti absolutória prvých študentov operného spevu. Od tohto roku štúdio produkuje každý akademický rok minimálne jednu opernú inscenáciu. Jeho nepretržitá činnosť bola dočasne prerušená až v roku 2021 následkom pandémie ochorenia COVID-19.

Prvým priestorom, v ktorom sa predmet, primárne určený pre študentov operného spevu, realizoval, bola Malá divadelná sála Reduty v budove Slovenskej filharmónie. V roku 2006 však musela VŠMU túto budovu opustiť. Po peripetiách spojených s hľadaním vhodného priestoru sa Operné štúdio na istý čas uchýlilo do sály SĽUK-u v kaštieli v Rusovciach. V súčasnosti svoje operné inscenácie tvorcovia realizujú v školskom Divadle Lab na Svoradovej ulici alebo v prenajatom Mestskom divadle Pavla Országha Hviezdoslava.

Personálne obsadenie

  • Vedúci OŠ: doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD.
  • Tajomník OŠ: Mgr. Klára Madunická
  • Režisér a dramaturg: doc. PhDr. Tomáš Surý, ArtD.
  • Dirigent: Mgr. art. Marco Vlasák
  • Klavírna spolupráca: Mgr. art. Oksana Zvineková, ArtD. a Mgr. art. Ladislav Kaprinay, ArtD.
  • Choreografia a pohybová spolupráca: doc. Elena Zahoráková