doc. Mgr. art. Róbert Šebesta, PhD.

docent

Pracovisko:
Hudobná a tanečná fakulta
Katedra teórie hudby

Miestnosť:
XXX
Zochova 1, 813 01, Bratislava

EMAIL:
robert.sebesta@vsmu.sk

Klarinetista a hudobný teoretik Róbert Šebesta je prototypom moderného hudobníka, ktorý svojou koncertnou aktivitou, organizačnou činnosťou a hudobno-teoretickým výskumom premosťuje rôzne sféry hudby. Absolvent Konzervatória a VŠMU v Bratislave (klarinet, teória hudby) profiloval svoju špecializáciu v hre na historických klarinetoch štúdiom v Paríži pod vedením Erica Hoepricha a Gillesa Thomého (Conservatoire de Nadia et Lilly Boulanger). Pravidelne účinkuje na medzinárodných pódiách (o. i.  nedávne vystúpenia s Lotz Triom v Metropolitan Museum of Art v New Yorku, či Stockholm Early Music festivale). Realizoval vyše 20 nahrávok s formáciami Lotz Trio, Solamente Naturali, MACV, Capella Cracoviensis, Musica Florea, Collegium Wartberg, Capella Savaria, Wroclaw Baroque Orchestra, Veni Ensemble či Concerto Pollacco. Je zakladateľom a umeleckým vedúcim formácií Lotz Trio (trio historických basetových rohov) a Schöllnast Consort. Spolupracoval s prestížnymi domácimi a zahraničnými umelcami ako Alfredo Bernardini, René Jacobs, Andrew Parrott, Christophe Rousset, Paul Goodwin, Vincent Dumestre, Christoph Spering, Nicholas McGegan, Eric Hoeprich, Alessandro Moccia, Benoit Laurent, Emöke Baráth, Eduard Wesly, Olga Pasiechnik, Marek Štryncl, Martyna Pastuszka, Fritz Kircher, Petra Matějová, Igor Františák, Dalibor Karvay, Ladislav Fančovič, Ján Krigovský, Marián Lejava, Peter Zajíček, Miloš Valent a ďalší. Účinkuje v rôznych domácich a zahraničných orchestroch ako Les Talens Lyrique, Das Neue Orchester, Capella Cracoviensis, Orfeo Zenekar, Musicae Antiquae Collegium Varsoviensis, Musica Florea, Orchester 1756, Solamente Naturali, Musica Aeterna, Capella Savaria, Wroclawska Orchestra Barokowa a The Czech Baroque Ensemble. Róbert Šebesta je zakladateľom a umeleckým riaditeľom etablovaného podujatia Bratislava Mozart Festival, ktoré formuje hudobný a kultúrny život v Bratislave. Je bývalým kurátorom zbierky hudobných nástrojov Hudobného múzea SNM. Pedagogicky pôsobí na katedre teórie hudby Hudobnej a tanečnej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Odborne sa profiluje v problematikách Historickej interpretačnej praxe, organológie a hudobnej akustiky. Kontinuálne realizuje výskum v oblasti historických klarinetov, chalumeaux a basetových rohov. Jeho publikačná činnosť zahŕňa vedecké štúdie v prestížnych odborných časopisoch ako Journal of American Musical Instrument Society. Je autorom monografie Renesančné hudobné nástroje I. Dychové nástroje a tiež hesla o bratislavskej nástrojárskej firme Schöllnast v najnovšom vydaní slovníka The Grove Dictionary of Musical Instruments. Jeho ostatným publikačným titulom je bilinguálna monografia Basetové rohy prešporskej firmy Schöllnast/Basset horns by the Schöllnasts in Pressburg.  

  • Akademické kvalifikácie
    • 1986 – 1992 Konzervatórium Bratislava – odbor hra na klarinete (Edmund Bombara, Peter Drlička)
    • 1993 – 1994 VŠMU Bratislava – odbor hra na klarinete (Jozef Luptáčik)
    • 1995 – 2000 súkromné štúdium Bratislava – odbor hra na historickom klarinete (Eric Hoeprich)
    • 1994 – 1998 VŠMU Bratislava (teória hudby)
    • 1996 – 1998 interpretačné kurzy: Eric Hoeprich (USA) a Gilles Thomé (FRA)
    • 1999 – 2002 VŠMU doktorandské štúdium (Katedra Teórie hudby)  
    • 11. 6 2002 – Dizertačná skúška na VŠMU (písomná práca a ústna skúška)
    • 2001 – 2002 študijný pobyt v Paríži – odbor hra na historických klarinetoch (prof. Eric Hoeprich, Gilles Thomé)
    • 23. 6. 2009 Obhájenie dizertačnej práce
  • Pôsobenie na VŠMU

    Teória divadla, filmu a hudby – študijné plány Teória hudby (Bc., Mgr.), Dramaturgia a manažment hudby (Bc., Mgr.)

    • Teória hudby (Bc.)
    • Hudobná analýza (Bc.)
    • Princípy dramaturgie a manažmentu hudobných podujatí (Bc.)
    • Bakalársky seminár (Bc.)
    • Seminár teórie a kritiky hudby (Bc., Mgr.)
    • Dramaturgia súčasnej hudobnej kultúry (Mgr.)
    • Diplomový seminár (Mgr.)
    • Seminár tvorby textov o hudbe a tanci (Mgr.)

    Hudobná interpretácia a tvorba, Teória divadla, filmu a hudby – rôzne špecializácie (Bc., Mgr.):

    • Teória hudby a analýza skladieb (Bc.)
    • Historická interpretačná prax (Bc., Mgr.)
    • Vybrané kapitoly z organológie (Bc., Mgr.)
    • Vybrané kapitoly z hudby do roku 1600 (Mgr.)
    • Dejiny a literatúra dychových nástrojov (Mgr.)

     

  • Umelecká a odborná činnosť

    CD nahrávky:

    • CD – Music from Seisenburg Castle, Lotz Trio, Pavlik Records PA 0190-2-131, 2021
    • CD – Gregor Joseph Werner. Der Gute Hirt. Orfeo Orchestra, Purcell Choir, dir. G. Vashegyi, Accent ACC26502, 2019.
    • CD – Hummel in Wartberg. Edícia Collegium Wartberg, CD 2641-002-2, 2018.
    • CD – Chopin Concerto No. 2, Schubert Unfinished Symphony No. 8, Capella Cracoviensis, dir. Jan Tomasz Adamus Avi Music, 2017.
    • CD – Antonín Dvořák: Symphony No. 9. Musica Florea, Collegium Floreum, dir. Marek Štryncl, ARTA F10230, 2017.
    • CD – Mozart Requiem, Capella Cracoviensis, dir. Tomasz Adamusz 2015.
    • CD – Mozart: Corni di Baßetto. Lotz Trio,  Hevhetia, HV 0096-2-331, 2014.
    • CD – Charles-Simon Catel: Les Bayaraderes. Solamente Naturali, Musica Florea, dir. Didier Talpain, Ediciones Singulares ISBN 978-84-617-0631-0, 2014.
    • CD – Fellx Mendelssohn Bartholdy: Violine Concerto, Symphony No. 4 Italian. Capella Savaria, husle Zsolt Kalló, dir. Nicholas McGegan, Centaur CRD 3287, 2013.
    • CD – Johann Christian Bach. Amadis de Gaule. Solamente Naturali, Musica Florea, dir. Didier Talpain, Ediciones Singulares ISBN 978-84-939-6860-1, 2012.
    • CD – Bella mia fiamma… Mozart Concert Arias. Olga Pasichnyk, Wrocław Baroque Orchestra, dir. Jarosław Thiel, CD Accord NFM 15, ACD 175-2, 2012 
    • CD – Hummel Piano Concertos. Solamente Naturali, Brilliant Classics 94338, 2012.
    • CD – Johann Nepomuk Hummel: Septet d mol, Military Septet , Solamente Naturali, Brilliant Classics 94041, 2010.
    • CD – Ludwig van Beethoven Coriolan Ouverture, Violin Concerto, Romances, Capella Savaria, husle Zsolt Kalló, dir. Ádám Medveczky, CSE-CD 002, 2010.
    • CD2 – Johann Nepomuk Hummel: Mathilde de Guise, súbor Solamente Naturali, dir. Didier Talpain, Brilliant Classics 94043, 2010.
    • CD2 – Antonín Dvořák: Symphonies Nos. 7 & 8. Musica Florea, dir. Marek Štryncl, ARTA F10180, 2009.
    • CD – Georg Druschetzky: Divertissement Pour Trois Cors de Bassett. Lotz Trio,Hevhetia HV 0034-2-332, 2009.
    • CD – Ján Levoslav Bella Church Music (1866-1881), Solamente Naturali, dir. Andrew Parrott, Scriptorium Musicum 1624-001-2, 2009.
    • CD – Slovak period & contemporary basset horn treasures. Lotz Trio, Hudobný Fond, SF 0056213, 2008.
    • CD – Bratislava. Veni Ensemble. Hevhetia, HV 0027-2-331, 2008.
    • CD – Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concertos. Viviana Sofronitzki – piano, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, dir. Tadeusz Karolak, Pro Musica Camerata Vol. 6, PMC 046, 2006.
    • CD – Wolfgang Amadeus Mozart: Piano Concertos. Viviana Sofronitzki – piano, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, dir. Tadeusz Karolak, Pro Musica Camerata Vol. 7, PMC 047, 2006.
    • CD – JasnogórskaMuzyka Dawna. Concerto Polacco, dir. Marek Toporowski, edícia Musica Claromontana vol. 11, Klasztor Paulinów na Jasnej Górze, 2004.
    • CD – Daniel Matej: Between. Veni Ensemble. Art Musica 790023-2, 1995.

    Členstvo v profesijných organizáciách: 

    • 2014 – do súčasnosti: zakladateľ a umelecký riaditeľ Bratislava Mozart Festival  
    • 2012 – do súčasnosti: organizátor koncertného cyklu Lotz Trio v slovenských šľachtických rezidenciách
    • 2013 – do súčasnosti: organizátor cyklu hudobno-literárneho pásma Harmónia kritického realizmu
    • 1998 – do súčasnosti: člen združenia Centrum starej hudby a spoluorganizátor hudobného festivalu Dni starej hudby.

    Zoznam vystúpení na vedeckých a odborných konferenciách a seminároch: 

    • 2008 Geschichte, Bauweise und Repertoire der Klarinetteninstrumente, Michaelstein, 29. Musikinstrumentenbau-Symposium (24 – 26 október 2008).
    • 2009 Prezentácie-Konfrontácie, Bratislava HTF VŠMU
    • 2011 Prezentácie-Konfrontácie, Bratislava HTF VŠMU
    • 2011 Hudobné pramene – kultúrne dedičstvo Slovenska, Bratislava HUM SNM 
    • 2012 Prezentácie-Konfrontácie, Bratislava HTF VŠMU
    • 2012 Zur Geschichte und Aufführungspraxis der Musik des 16. – 18. Jahrhunderts in Mittel- und Osteuropa. Viedeň, Universität Wien
    • 2013 Quo vadis musica aeterna?, Bratislava Pállfyho palác
    • 2014 Prezentácie-Konfrontácie, Bratislava HTF VŠMU
    • 2015 Prezentácie-Konfrontácie, Bratislava HTF VŠMU
    • 2016 Prezentácie-Konfrontácie, Bratislava HTF VŠMU
    • 2016 Musica Antiqua et Musica Nova, Brno JAMU

    Prednášky na univerzitách:

    • 2010 (10. 05.) Žilina, Žilinská univerzita – Katedra hudobnej výchovy
    • 2014 (13. 01.) Brno, Janáčkova akademie múzických umění – Hudební fakulta
    • 2014 (17. 11.) Budapešť, Hudobnoumelecká akadémia Franza Liszta
    • 2015 (13. 10.) Reykjavik, Iceland University of the Arts, Island (učiteľská mobilita)
    • 2019 (24. 04.) Praha, Akademie múzických umění v Praze – Hudební a taneční fakulta
  • Publikačná činnosť
    • AAB – ŠEBESTA, Róbert. Basetové rohy prešporskej firmy Schöllnast.  (Basset horns by the Schöllnasts in Pressburg). Bratislava: Vysoká škola múzických umení, 2019, ISBN 978-80-8195-051-3.
    • ABB – ŠEBESTA, Róbert. K problematike cyklov v Družeckého Divertissement Pour Trois Cors de Bassett a Mozartovom Fünfundzwanzig Stücke für 3 Bassethörner KV 439b. In: Prieniky slovenskej hudby v Európe a európskej hudby na Slovensku v 15. – 18. Storočí. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2012, ISBN 978-80-89439-26-3, s. 167-236.
    • ACB – ŠEBESTA, Róbert. Renesančné hudobné nástroje I. : Dychové nástroje. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2014, 92 s. ISBN 978-80-89439-56-0.
    • ADC – ŠEBESTA, Róbert a HOEPRICH, Eric. Franz Strobach: basset horns & new biographical information. In: Journal of American Musical Instrument Society (JAMIS). ISSN 0362-3300, 2011, roč. XXXVI, s. 58-77.
    • ADE – ŠEBESTA, Róbert. Nástrojár Johann Theodor Lotz vo svetle historickej dokumentácie: najnovšie objavy a zhodnotenie In: Clavibus unitis., 2016, roč. 5, s. 1-14.  http://www.acecs.cz/media/cu_2016_05_sebesta.pdf
    • ADF – ŠEBESTA, Róbert. Theodor Lotz, nástrojár, interpret a skladateľ. In Hudobný Život. ISSN 1335-4140, 2000, roč. XXXII., č. 7-8, s. 38-42.
    • ADF – ŠEBESTA, Róbert. Divertissement Pour Trois Cors de Bassett Juraja Družeckého. In: Tempo. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2009, ISSN 1336-5983, roč. 6, č. 2, s. 27-29.
    • AED – ŠEBESTA, Róbert. Partity Antona Zimmermanna v kontexte prešporskej Harmoniemusik. In: Prezentácie – Konfrontácie 2020.  Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2014, s. 119-143.
    • AED – ŠEBESTA, Róbert. Systém určovania tempa v traktátoch Johanna Joachima Quantza a Leopolda Mozarta. In: Prezentácie – Konfrontácie 2014. Hudobná interpretácia – teória a prax. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2014, s. 7-30.
    • AED – ŠEBESTA, Róbert. Duetto notturno: štýlové prvky a inovácie na príklade Sei Notturni Wolfganga Amadea Mozarta. In: Prezentácie Konfrontácie 2015. Muzikológia v 21. storočí – metódy, témy a ciele. Hommage à Juraj Beneš. 2015, Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2015, s. 17-34.
    • AED – ŠEBESTA, Róbert. Comma ako referenčný akustický interval. In: Prezentácie Konfrontácie 2016. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2016, ISBN 978-80-8195-002-5, s. 79-88.
    • AEE – ŠEBESTA, Róbert. Strobach basset horn production in the light of new biographical discoveries. In: Geschichte, Bauweise und Repertoire der Klarinetteninstrumente. Augsburg – Michaelstein, Wißner-Verlag Augsburg, ISBN 978-3-89639-935-9, 2014, Michaelsteiner Konferenzberichte Band 77, s. 113-121.
    • AEE – ŠEBESTA, Róbert. Produkcia Strobachových basetových rohov vo svetle nových biografických poznatkov. In Opus Musicum. ISSN 00862-8505, 2009, roč. 41, č. 3, s. 17-24.
    • AEF – ŠEBESTA, Róbert. Wolfgang Amadeus Mozart: Fünfundzwanzig Stücke für 3 Bassethörner KV 439b. In: Zur Geschichte und Aufführungspraxis der Musik des 16. – 18. Jahrhunderts in Mittel- und Osteuropa. Bratislava : Music Forum, 2013, ISBN 978-80-88737-40-7, s. 245-271.
    • AEF – ŠEBESTA, Róbert. Kompozičný štýl Juraja Družeckého v Divertissement Pou Trois Cors de Bassett. In: Prezentácie Konfrontácie 2012: Hudba v rakúsko-slovenskom regióne v 15. – 18. storočí. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2012, s. 41-67.
    • AEF – ŠEBESTA, Róbert. Zabudnuté interpretačné aspekty v Mozartovych koncertoch KV 595 a 622. In: Prezentácie-Konfrontácie. Bratislava: Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2011, ISBN 978-80-89439-18-8, s. 37-53.
    • AEF – ŠEBESTA, Róbert. Vplyv temperatúr na kompozičnú prax. In Prezentácie-Konfrontácie. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2009. ISBN 978-80-89454-01-3, s. 33-40.
    • AEF – ŠEBESTA, Róbert. Vplyv historických nástrojov a hudobných spisov na profiláciu hudobníka v 21. storočí. In: Quo Vadis Musica Aeterna?. Bratislava : Vyd. Musica Aeterna, o. z., 2013, s. 29-34.
    • AEH – ŠEBESTA, Róbert. Anton Zimmermann – Serenata affettuosa per La quaresima (kritické vydanie). Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2013. ISMN 979-0-9010011-0-7, III-XV.
    • AEH – ŠEBESTA, Róbert. Giorgio Druschetzky: Quartetto Clarinetto in B Violino Viola Violoncello (kritické vydanie). Bratislava : Vysoká škola múzických umení, ISNM 979-0-9010011-2-1, 2017.
    • BDA – ŠEBESTA, Róbert. Franz Schöllnast. In: The Grove Dictionary of Musical Instruments, 2nd edition, editor Laurence Libin, ISBN 978-0199743391, 2015. s. 124.
    • BDF – ŠEBESTA, Róbert. Nástroj neobvyklého tvaru a výnimočného zvuku. In: Hudobný Život. ISSN 13354140, 2014, roč. XLVI, č. 9, s. 17.
    • BDF – ŠEBESTA, Róbert. Hudba medzi kolkami. In: Hudobný Život. ISSN 13354140, 2017, roč. XLIX, č. 10, s. 17-19.
    • DAI – ŠEBESTA, Róbert. Chalumeau v hudbe 18. storočia : dizertačná práca. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 2008, 206 s.
    • DAI – ŠEBESTA, Róbert. Basetové rohy prešporskej firmy Schöllnast & Sohn. Habilitačná práca, Vysoká škola múzických umení, 2019, rukopis.
    • GII – ŠEBESTA, Róbert. Basetový roh a jeho genéza v 18. storočí a prvých dvoch dekádach 19. storočia (1760 – 1820). Diplomová práca. Bratislava : Vysoká škola múzických umení, 1998, 121 s.
    • GII – ŠEBESTA, Róbert: Theodor Lotz: Musician, Instrument Maker and Composer. In: CD Booklet: Une Soireé chez les Jacquin. Paríž: Zig-Zag Territoires 990701 (1-2), 1999.
    • GII – ŠEBESTA, Róbert. Fascinujúci svet basetových rohov. In: CD booklet: Mozart: Corni di Baßetto. 2014. Vydavateľstvo Hevhetia, HV 0096-2-331, s. 3-22.
    • GII – ŠEBESTA, Róbert: Introduction. In: CD booklet: Mozart & Contemporaries. 1999, Vydavateľstvo Glossa, GCD 920603. s. 5.
  • Projekty a granty
    • vedúci grantu KEGA (2015-2017) s názvom Pramene k dejinám hudobnej kultúry na Slovensku
    • riešiteľ vedeckej úlohy s názvom: Juraj Družecký: Kvarteto F dur pre klarinet a sláčikové trio (kritické vydanie)
    • riešiteľ vedeckej časti medzinárodného grantu Accentus Musicalis (2011-2013), uskutočnený v kooperácii s Universität für Musik und darstellende Kunst Wien

    riešiteľ dvoch vedeckých úloh:  

    • Anton Zimmermann – Serenata affettuosa per La quaresima (kritické vydanie)
    • K problematike cyklov v Divertissement Pour Trois Cor de Bassett Juraja Družeckého a Terzette a Tre Corni di Bassetto K 439b Wolfganga A. Mozarta