doc. Mgr. art. Jana Pastorková, ArtD.

docentka

Pracovisko:
Hudobná a tanečná fakulta
Katedra spevu

Miestnosť:
109, 124, 214
Zochova 1, 813 01, Bratislava

EMAIL:
jana.pastorkova@vsmu.sk

Jana Pastorková, doc. Mgr., ArtD. je absolventkou Konzervatória v  Bratislave (Jana Billová) a Vysokej školy múzických umení v Bratislave (Viktória Stracenská). Rok študovala spev na Conservatoire National Supérieur de Musique v Lyone (Marie-Claude Vallin). Zúčastnila sa viacerých medzinárodných interpretačných kurzov zameraných prevažne na starú hudbu. Počas štúdií pôsobila ako hosť v Opere SND, Komornej opere, v Štátnej opere v Banskej Bystrici, kde neskôr bola angažovaná ako sólistka. Niekoľko rokov hosťovala tiež v Komornej opere Orfeo v Brne.  V súčasnosti sa venuje predovšetkým koncertnej a pedagogickej činnosti. Repertoár Jany Pastorkovej siaha od 17. storočia po súčasnosť. Spolupracuje s početnými domácimi a zahraničnými telesami, napr. Musica aeterna, Solamente naturali, Musica florea, Ars Antiqua Austria, Arte dei Suonatori, Collegium Marianum, Slovenský komorný orchester Bohdana Warchala, Štátny komorný orchester Žilina, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Slovenská filharmónia a i. Bola členkou komorných súborov Musick for a While, Chorus angelorum ensemble a Ars posoniensis. Účinkovala v rámci početných hudobných festivalov a koncertných cyklov (Bratislavské hudobné slávnosti, Moravský podzim, Nová slovenská hudba, Epoché, Klang der Kulturen – Kultur des Klanges, Stredoeurópsky festival koncertného umenia, Konfrontácie, Opéra d’été en Bourgogne, Albrechtina (Ne)známa hudba, Dni starej hudby, Muzyka Dawna – Persona Grata a i.) Premiérovo uvádza diela slovenských autorov. Realizovala nahrávky pre Slovenský rozhlas a televíziu a viaceré hudobné vydavateľstvá  (Musica, LUX media, Slovart records, Ecolio, Hudobný fond, Vydavateľstvo Slovenského rozhlasu, AP Projekt, Symphonia).  

Na HTF VŠMU pedagogicky pôsobí od r. 2000. 

  • Akademické kvalifikácie
    • 1996 – Vysoká škola múzických umení, Bratislava – Hudobné umenie – spev (Mgr.) 
    • 2007 – Vysoká škola múzických umení, Bratislava – Hudobné umenie (ArtD.) 
    • 2020 – Vysoká škola múzických umení, Bratislava – habilitácia v odbore Hudobné umenie (doc.) 
  • Pôsobenie na VŠMU

    Hudobná interpretácia a tvorba – špecializácia: Spev (Bc., Mgr.):

    • Spev (Bc., Mgr.)
    • Seminár dobovej interpretačnej praxe (Bc., Mgr.)
    • Bakalársky seminár (Bc.)
    • Bakalárska práca a jej obhajoba (Bc.)
    • Diplomový seminár (Mgr.)
    • Diplomová práca a jej obhajoba (Mgr.)

    Hudobná interpretácia a tvorba – špecializácia: Dirigovanie orchestra (Bc.):

    • Hlasová výchova (Bc.)

    Hudobná interpretácia a tvorba – špecializácia: Organ (Mgr.):

    • Liturgický spev

    Doplňujúce pedagogické štúdium

    • Didaktika a metodika spevu
    • Záverečná práca DPŠ

    Hudobné a tanečné umenie (ArtD.):

    • Spev
    • Doktorandský seminár
  • Umelecká činnosť

    Výber:

    • CD Pavol Malovec: Sequentia. Hudobný fond – SF 01252131; 2020 
    • Leçons de Ténèbres – koncert v rámci cyklu koncertov Musik an der Peterskirche 2019, Weilheim (Nemecko), Peterskirche, 2019 
    • Koncert v rámci cyklu koncertov Musik an der Peterskirche 2019, Weilheim (Nemecko); (o. i. premiéry skladieb pre dva soprány a organ – Ľ. Bernáth: Regina caeli, Alma Redemptoris Mater); 2019 
    • koncert v rámci festivalu Les Clefs de Notre Dame la Grande – Festival des Suites et Double-suites 2018, Poitiers (Francúzsko), Notre Dame la Grande de Poitiers, 2018 
    • CD Lucia Papanetzová a Ľuboš Bernáth: Žalmy. Bratislava : VŠMU, VH 0013-2; 2017 
    • komorný koncert k 60. výročiu narodenia skladateľa P. Malovca, cyklus (Ne)známa hudba 2017, Bratislava, Pálffyho palác; 2017 
    • Ľuboš Bernáth / Tomáš Surý: Svätý Martin – oratórium pre sóla, rozprávača, miešaný zbor a orchester, Festival Epoché – Nová slovenská hudba 2016, Bratislava, Katedrála Svätého Martina – premiéra; 2016 
    • Koncert 67. sezóny SF z cyklu S – Hudba v chrámoch, Bratislava, Jezuitský kostol Najsvätejšieho Spasiteľa, (Slovenský komorný orchester B. Warchala); 2015 
    • CD Krák: Mémoires II, Hudobný fond – SF 00712131; 2013 
    • koncert s orchestrom Musica aeterna, Bratislava, Kostol sv. Vincenta de Paul (obnovená premiéra – Anton Zimmermann: Missa St. Caecilie); 2013 
    • CD nahrávka – príloha k notovému materiálu. In: ŠURIN, Stanislav: Deux chansons élégiaques. Trnava : Tribus musicae. ISMN: 979-0-9010010-2-2; 2013 
    • koncerty v rámci cyklu Stará hudba 12, Bratislava, Pálffyho palác (Musica aeterna); 2012 
    • CD Bratislava VENI ensemble, Hevhetia – HV 0027-2-331; 2008 
    • W. A. Mozart: Korunovačná omša, sólový part (Neues Zürcher Orchester, Martin Stueder-Müller – dirigent), Zürich, Bern (Švajčiarsko); 2007 
    • CD Egon Krák: Mémoires I., Hudobný fond, SF 00472131; 2006 
    • CD Franz Liszt: Via crucis, AP projekt – AP 0023-2-031; 2006 
    • Festival Opéra d’été en Bourgogne – Operné predstavenia: F. L. Gassmann: La Contessina; Komorná opera Orfeo, Brno; Dijon, Arnay-Le-Duc (Francúzsko); 2002 
    • CD Vladimír Godár: Hudba k filmom Martina Šulíka, Titanic, s.r.o., TT 0001-2-131; 2001 
    • Cyklus koncertov „Klang der Kulturen – Kultur des Klanges“ – Koncerty s komorným orchestrom Ars Antiqua Austria (Rakúsko), umelecký vedúci: Gunar Letzbor; Viedeň (Rakúsko), Bratislava, Benátky (Taliansko), Krakov (Poľsko), Mechelen (Belgicko), Lübeck (Nemecko); 2001 
    • Festival Muzyka Dawna – Persona Grata – Koncerty s orchestrom Arte dei suonatori (Poľsko); dir. Martin Gester (Francúzsko); Wrocław, Toruń, Poznań (Poľsko); 2000 
  • Publikačná činnosť
    • Jana Pastorková, Viktoria Nagyová: Základné špecifiká nonartificiálneho spevu v kontexte so spevom artificiálnym. In: Nonartificiálna hudba v edukácii: zborník príspevkov z elektronickej vedeckej konferencie projektu KEGA – Nonartificiálna hudba vo vokálnej edukácii. Konferencia sa koná pod záštitou dekana Pedagogickej fakulty UKF v Nitre doc. PaedDr. Gábora Pintesa, PhD. 20. – 24. mája 2019 ; editorka Iveta Štrbák Pandiová. – 1. vyd. – Nitra : UKF, 2019. – ISBN 978-80-558-1445-2, S. 88-99. 
    • Anacréon : preklad libreta opery J. Ph. Rameaua z francúzskeho jazyka / Jana Pastorková, 2014. In: Dni starej hudby : Days of Early Music (Jean Philippe Rameau, Bratislava 1.-9. jún 2014 a 12. november 2014), s. 21-27. 
    • Pastorková, Jana: K princípom interpretácie vokálnej hudby vo Francúzsku v 17. a 18. storočí. recenzent: Vladimír Richter, Peter Zajíček. 1. vyd., Bratislava : VŠMU, 2010, 94 s. ISBN 978-80-89439-08-9 
  • Projekty a granty
    • Týždeň barokovej hudby VŠMU 2018 – kurzy interpretácie barokovej hudby a Koncert Dialogus de anima – Koncert účastníkov Týždňa barokovej hudby VŠMU 2018, Bratislava, Dvorana HTF VŠMU (príprava a realizácia projektu); 2018 
    • Nonartificiálna hudba vo vokálnej edukácii – Projekt KEGA 040UKF-4/2017; členka riešiteľského kolektívu; 6/2017 – 6/2019 
    • Kolokvium o kontinuite vokálnej pedagogiky na Katedre spevu HTF VŠMU Cesty spevu VII. – Ľudovít Marcinger, Dvorana HTF VŠMU; príprava podujatia, prezentácia a moderovanie; 2018 
    • Kolokvium o kontinuite vokálnej pedagogiky na Katedre spevu HTF VŠMU Cesty spevu III. – Anna Korínska, Dvorana HTF VŠMU; príprava podujatia, prezentácia; 2014 
    • Kolokvium o kontinuite vokálnej pedagogiky na Katedre spevu HTF VŠMU Cesty spevu I. – Anna Hrušovská, Dvorana HTF VŠMU; príprava podujatia, prezentácia; 2012 
    • umelecký projekt „Vášne duše“ : J. Ph. Rameau: Anacréon (ballet en un act); vokálne naštudovanie projektu barokovej hudby v rámci VŠMU, hudobné naštudovanie: Peter Zajíček, VŠMU Baroque Orchestra; 2009 
    • umelecký projekt „Kráľ tancuje“ : J. B. Lully / J. B. P. Moliére: Le grand divertissement royal de Chambord dont Monsieur de Pourceaugnac (LWV 41); vokálne naštudovanie projektu barokovej hudby v rámci VŠMU, hudobné naštudovanie: Peter Zajíček, VŠMU Baroque Orchestra; 2006